Mrs. Ples, FOPS & T.I.A. - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Ellen Berg - WaarBenJij.nu Mrs. Ples, FOPS & T.I.A. - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Ellen Berg - WaarBenJij.nu

Mrs. Ples, FOPS & T.I.A.

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Ellen

11 December 2014 | Zuid-Afrika, Johannesburg

De eerste maand zit er alweer ruim op! 1 down, 11 to go! Wat vliegt de tijd!! Time flies when your having fun!
Op mijn eerdere reisavonturen was ik al (lang) over de helft of weer thuis, maar nu zit ik nog niet eens op een kwart van de tijd. Gelukkig maar want ik wil hier voorlopig echt nog niet weg!
Wellicht komt dat omdat ik toch nog in de honeymoon fase zit. Nee, ik ben niet getrouwd, maar zo noemen ze hier de eerste fase waarin alles nog fantastisch is en je vooral niet naar huis wilt! Nou daar zit ik dus nog volop in!
Natuurlijk is niet alles top, wow en totally great, maar het gros zeker wel!

Hoewel het natuurlijk wel wennen was om in een ander land te wonen met allemaal nieuwe mensen, regels, culturen en omgeving, heb ik hier toch snel mijn draai kunnen vinden en voelt het hier eigenlijk wel als thuis. Dat ik hier ook weer een eigen huis heb, helpt natuurlijk wel mee!
Het werk gaat zo allemaal z’n gangetje en ik wordt er zowaar steeds beter in! Dat is toch wel leuk om te merken! Collega’s en sfeer is ook nog steeds leuk. Sommige dagen zijn enorm druk, sommige dagen slaat de verveling wel toe, maar gemiddeld genomen goed te doen.
Wel wat strubbelingen gehad. In Amsterdam hadden we een IBM account op het Kelly uitzendbureau contract. In Johannesburg een IBM account op het IBM contract. We hadden dus twee accounts en dat ging natuurlijk op een gegeven moment in. We konden met z’n 7en nergens meer in en zelfs de deur niet meer uit. We waren namelijk al binnen toen ons account van onze pas werd gegooid..
Ach, konden we mooi pauze houden en andere gekkigheid uithalen.
Dinsdag lag de hele telefoonlijn er helemaal uit. We konden niet gebeld worden door en twee uur lang hebben we ons vermaakt met kaartspelletjes, ouwehoeren, rondlopen, gekkigheid uithalen en de managers maar stressen haha. We hadden zelfs bijna moeten verkassen naar het back-up centrum. Dat wil je echter niet, want de verbinding is daar nog langzamer dan ‘op z’n afrikaans’! En nee, dat is niet heel erg vlot..

Goed genoeg over het werk, want daar heb ik al een blog aan besteed.
De weekenden en vrije avonden zijn natuurlijk net zo belangrijk of eigenlijk belangrijker!
Vorige week had ik eindelijk mijn eerste dansles, ballet bij Joburg Ballet. Het is een beginnersklas maar het niveau ligt al wel vrij hoog. En na maanden zonder dansles, is het wel fijn om er rustig in te komen. En ik moet mijn dansblessures een beetje in de gate houden… Volgens de leraar kan ik na een paar beginnerslessen echter vrij snel door naar gevorderd, jeej! Dan kan ik namelijk ook weer keer lesje spitzen volgen! Eigenlijk is dat niet geheel verstandig… maar ik kan het niet laten om dat nog een keertje te proberen!
Ik ben nog op zoek naar African dance class, maar dat valt hier echt niet mee om dat in een goede wijk te vinden.. Volgend jaar ga ik wel starten met modern bij een andere dansschool en wie weet kan ik via via toch African leren dansen. Dat was natuurlijk wel een van mijn S.A. reisdoelen!
Gister had ik de laatste dansles van het seizoen, want ze hebben nu zomer stop. Toch gek dat dat samen met de kerstvakantie valt! Maandag 5 januari is de eerstvolgende les. Gelukkig duurt de zomerstop hier niet zo lang als in NL!

Maar goed, jullie vragen je wellicht wat ik toch eigenlijk met de blog titel bedoel. Nou, hier komt het:

1) Mrs. Ples:
In Zuid Afrika is de oudste menselijke schedel ooit gevonden! Deze behoorde tot een vrouw en deze vrouw hebben ze Mrs. Ples genoemd, afgeleid van Plesianthropus transvaalensis. Voor verder info verwijs ik jullie naar google ;-)
Deze schedel en andere onderdelen van het skelet zijn gevonden in het natuurgebied wat nu Cradle of Humankind World Heritage Site heet. Hiermee lijkt ook bewezen dat de mens eerst in Afrika leefde en zich pas later over de wereld heeft verspreid.
Samen met collega/buurman Arjen ben ik naar de Cradle of Humankind geweest, waar o.a. de grotten van Sterkfontein zijn en waar die schedel is gevonden.
De schedel is daar helaas niet, dat was wel een deceptie.. die ligt namelijk in een kluis in een museum in Pretoria… Maar het wandelen in de grotten, de rondleiding en de omgeving was zeker de moeite waard! Al waren de grotten ook wat klein.. Letterlijk trouwens, want door sommige stukken moesten we op handen en voeten ons pad voortzetten. Eigenlijk vond ik dat trouwens het leukste haha. En we hadden mooie oranje helmen op om ons hoofd niet te stoten. Zeker geen onnodig accessoire! Zonder de ‘oranje boven’ had ik wel een paar bulten op mijn hoofd gehad!

Na de wandeling (kruiping) door de grotten, hebben we nog rondgelopen in de natuur en het bijbehorende museum bekeken. Het was vooral fijn om eens uit de stad te zijn. Johannesburg heeft best wat groen, maar het blijft een stad. Dus in de natuur zijn was een verademing!

2) FOPS
FOPS staat voor Friends Of Pilanesberg Society. Pilanesberg is een groot natuur reservaat ten noord-west van Johannesberg, op ongeveer 2 uur rijden. Als je niet half Jo’burg in de file staat..
Pilanesberg is een soort klein Krüger met een heel mooie natuur en heel veel wilde dieren! Het is een bijzonder landschap wat het is een geÏmplodeerde vulkaan, daar zijn er maar 3 van in de wereld. Doordat het een geimplodeerde vulkaan is, heeft dit een heel bijzonder landschap. Het is vanuit de ruimte een soort enorme cirkel omrand met bergen. De diameter is ongeveer 25 kilometer. Beste een aardig parkje dus.
In Pilanesberg mag je als normale bezoeker niet overnachten/kamperen in het park. Er is wel een camping en er zijnlodges, maar die zijn net buiten het park. Je mag ook niet overal komen en al helemaal niet overal de auto uit. Maar de FOPS mogen dat wel! Zij zijn een groep mensen die vrijwilligerswerk doen in Pilanesberg en daardoor een aantal privileges hebben! De FOPS bestaan al ruim 30 jaar en ze gaan ieder eerste weekend van de maand naar het park om daar een weekend te verblijven. Ze hebben een eigen campingplaats gemaakt in het park. Er is geen elektriciteit, maar wel stromend water (wat ze per 5000 liter laten bezorgen in een grote watertank), wc’s en douches, campingbanken en uiteraard een heel grote braai (=bbq voor de leek onder ons) De camping is omheind door een hekwerk met aardig wat voltage zodat de wilde dieren niet je tentje in lopen.
Als FOPS mag je dus een stuk meer dan de gewone bezoeker, maar er staat wel iets tegenover. Op vrijdag arriveert iedereen uiterlijk voor 19:00uur, je zet je tent op, steekt de braai aan en verder is het een gezellig samenzijn, maar op zaterdag is het vroeg op. In de zomertijd om 5:00uur! En in de winter om 6:00uur. Dan ga je vrijwilligerswerk doen in het park, dat kan van alles zijn als het maar ten behoeve van het park is. Tot een uurtje of 11 ben je dan aan het werk in groepjes. Daarna wordt het veel te warm en heb je de rest van het weekend de tijd om het park te zien, dieren te aanschouwen, je te verbazen over al die natuur en wilde beesten! Zondagmiddag moet je dan wel voor 14:00uur weer het terrein af, maar an heb je wel een heel fijne weekendbreak gehad, een soort mini vakantie!

Afgelopen weekend ben ik mee geweest. Buurman Remco gaat al heel wat jaren mee en zo kon ik ook mee. En ik had geluk, want het was het laatste weekend van 2014 en daarom de Christmas editie. Normaal mag je niet dat weekend mee als je de rest van het jaar niet bent mee geweest, maar ik lekker wel! De leider van het kamp, Lindy en Paddy zijn een soort ouders voor Remco en ik had ze al paar keer ontmoet, de klik was er, dus lucky me.
Het was een heel gezellig weekend met veel leuke mensen en gezellige momenten. Vrijdagavond kwamen we door de file wel laat aan en was het in het donker onze tent opzetten. Gelukkig heb ik een heel makkelijke tentje hier gekocht. Na een wat slechte nacht (het is toch ff wennen met al die bush geluiden, op een stretcher en in een tentje..) begon de dag om 5 uur! We moesten een heel eind in het park rijden tot onze vrijwilligersplek waar we planten gesnoeid hebben, zodat de game rangers daar kunnen oefenen.
Tijdens de auto rit heen al veel dieren gezien en tijdens de terugweg hadden we meer de tijd en meer rondgereden en ook veel gezien. Ik zal even een opsomming maken: Olifanten, neushoorns, zebra’s, impala’s, steenbokken, springbokken, nijlpaarden, gnoes, één giraffe, wilde zwijnen, schildpadden, heel veel vogels en krekels. Een mooie ‘vangst’ dus!
Vooral de neushoorns waren imposant en veel en vlakbij!


Zaterdagmiddag ff een dutje gedaan en daarna fijn een duik in het zwembad op de camping net buiten het park. Zaterdagvond hadden we de Christmas braai met dobbelspel. Jullie kennen dan vast van onze Sinterklaas, maar voor al die mensen hier was het geheel nieuw haha. En lang niet zo gemeen als bij ons! ;-)

Zondagavond weer vrij vroeg op, nog even gerelax en toen de tent afbreken, spullen opruimen en terug naar Jo’burg.
Al met al een geslaagd weekend en de volgende keer ga ik zeker mee!!

3) T.I.A.
T.I.A = This Is Africa. Dingen die nog al op z’n (Zuid) Afrikaans gaan.
Nou daar heb ik een paar voorbeelden van. De meeste uit het oog springende is de Load Shedding. In Z.A. heb je maar een energie maatschappij, Eskom. Een monopolie in handen de (niet-geheel-te-vertrouwen..) overheid. Na afschaffing van de Apartheid werd al gewaarschuwd dat ze energieproblemen gingen krijgen als ze de energiecentrale niet uitgingen breiden. Dit hebben ze echter niet gedaan en nu hebben ze problemen. Zo af en toe moet een deel van de centrale worden afgesloten voor onderhoud en heeft een deel van het land even geen stroom. Nu zijn de problemen steeds groter en ervaart Z.A. de hefstigste Load Shedding ooit. Dat bekent dat zeer vaak een deel van het land een lange tijd zonder stroom zit. Dat kan uren, maar ook paar dagen duren! Ik heb geluk gehad in mijn wijk, nog maar 2x een paar uur voorgekomen, maar andere wijken hebben stuk minder geluk. Op zo’n manier weet je gelijk dat je in een ander land zit en dat is ook de charme van een jaar in het buitenland wonen, maar dit is wel heel vervelend voor de bevolking natuurlijk. Nou zou je denken, plaatst zonnecellen op ieder dak, want er is zon genoeg! Maar ja, dan verdient Eskom minder geld…
Wat wel een voordeel is van deze stroomuitval is dat men ook op de weg weet hoe je er mee om moet gaan. Als de stoplichten weer eens uit zijn, dan steekt iedereen netjes om en om de weg over! In NL zou dat een chaos worden, hier gaat dat eigenlijk heel smooth!
T.I.A. = I Like!

Nou lieve allemaal, de blog is wel weer lang genoeg, en ik maak dus genoeg mee hier! Ik hoop dat jullie allemaal een fijne Sinterklaas hebben gehad en dat jullie een fijne kerst en spetterend oud&nieuw hebben! Ik ga dat hier lekker in mijn zomerse outfit vieren!!

Op deze blog zeg ik, tot volgend jaar!

Liefs Ellen

  • 11 December 2014 - 19:53

    Marjan:

    He Els, ga je ook nog foto's plaatsen van al die dieren? Ben wel een beetje jaloers hoor, ik moet maar naar Emmen. XX

  • 11 December 2014 - 22:06

    Ivo:

    Neushoorns.... je weet mensen wel weer jaloers te maken. Leuk om te lezen over je activiteiten om t werk heen.

  • 11 December 2014 - 22:24

    Elly:

    Wat een heerlijk verhaal weer Ellen!!!
    Zo mooi om te lezen dat jij je echt waar dan ook kan aanpassen en vermaken. je haalt meestal alles uit het leven wat er uit te halen is....
    \Jij werkt in SA en doet daarnaast meer dingen dan menige toerist!!
    Blijf je verbazen, blijf genieten....en ook wij kijken uit naar wat leuke plaatjes van je belevenissen.
    Je oude buurtjes wensen je een super zonnige kerst met braai! en een feestelijk oud en nieuw.
    lieve groet


  • 11 December 2014 - 22:26

    Elly:

    te snel... plaatjes gevonden... enne.... er schuilt ook een hovenier in jou!! haha Ellen van alle markten thuis....altijd inzetbaar....

  • 12 December 2014 - 02:21

    Yvo:

    Tof verhaal!
    veel plezier daar nog en een goed o&n !

  • 13 December 2014 - 22:14

    Maud En @win:

    Dag lieve Ellen,

    We lezen je bericht met een glimlach. Fijn dat je het zo naar je zin hebt!
    Njoy!

    Liefs,

    Maud en @win

  • 15 December 2014 - 18:01

    Lycke:

    Hey El!!

    Whaaa kun je niet een beetje zon deze kant op sturen?? :-)
    Oehh wat lijkt dat FOPS me gaaf! Zoooo gaaf die foto van die neushoorn zo dichtbij!

    Hele fijne kerst daar en we moeten snel een Skype date plannen hoor!

    Dikke kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Johannesburg

Wonen & werken in Johannesburg, Zuid-Afrika

Na maanden van voorbereiden, afwachten en geduld hebben, gaat het er nu dan echt van komen, ik ga vanaf november een jaar wonen en werken buiten Nederland! En zelfs buiten Europa, want ik ga naar Johannesburg, Zuid-Afrika!!

Na ruim 28 jaar wonen in Nederland, 2 maanden vrijwilligerswerk op Jamaica, 5 weken backpacken door Argentinië en verschillende vakanties en uitstapjes in het buitenland, is het nu tijd om eens wat langer op een plek buiten NL te verblijven.
Iets wat ik eigenlijk al vanaf de HAVO wil, maar wat er nooit van is gekomen. Het was nu 'nu of nooit', dus het is nu geworden!

Ik zal als ICT Helpdesk-medewerkster gaan werken voor IBM. Zij doen o.a. de klantenservice voor de medewerkers voor ABN-Amro en zoeken daarom Nederlandssprekende medewerkers. De functie is natuurlijk wat anders dan danstherapeut zijn, maar het is voor mij een mooie gelegenheid om eindelijk eens een jaar in het buitenland te wonen en te werken. Met veel enthousiasme heeft IBM mij aangenomen en ik zal ook hopelijk met veel enthousiasme het reilen en zeilen in een compleet andere cultuur ervaren.

Natuurlijk zal het spannend worden en Johannesburg is nou niet echt de veiligste stad op aarde. Gelukkig wordt ik daar goed opgevangen en begeleid door de medewerkers van IBM. Ik zal me ook netjes aan de veiligheidseisen houden!

Uiteraard zal ik vrienden, familie en mijn katten gaan missen. Gelukkig wordt er voor mijn katten goed gezorgd. En gelukkig bestaat er zoiets als internet, skype, facebook, email, whatsapp en deze blog. Ik zal jullie o.a. via mijn blog op de hoogte houden.
En hopelijk houden jullie mij ook een beetje op de hoogte van NL, zodat ik jullie toch niet al te veel hoef te missen ;-)

Liefs,
Ellen


Recente Reisverslagen:

02 Mei 2015

Dag Zuid Afrika...

13 April 2015

Cape Town (en nog wat info)

09 Maart 2015

Pilanesberg en SME

03 Februari 2015

Het eerste kwart

12 Januari 2015

het oude en nieuwe jaar
Ellen

In 1986 werd ik geboren in Dedemsvaart. Vanaf mijn 18e heb ik op verschillende plekken in NL gewoond; Sittard, Hengelo, Hardenberg, Zwolle, Enschede en Helmond. In 2010 heb ik 2 maanden vrijwilligerswerk op Jamaica In 2013 ging ik 5 weken backpacken in Argentinië. In november 2014 vertrek ik voor een jaar naar Johannesburg, Zuid Afrika, om daar een jaar lang te gaan wonen en werken!

Actief sinds 19 Juli 2010
Verslag gelezen: 343
Totaal aantal bezoekers 39794

Voorgaande reizen:

04 November 2014 - 03 Mei 2015

Wonen & werken in Johannesburg, Zuid-Afrika

25 Augustus 2013 - 01 Oktober 2013

Argentinië

04 September 2010 - 01 November 2010

Ellen at Jamaica

Landen bezocht: