Cape Town (en nog wat info) - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Ellen Berg - WaarBenJij.nu Cape Town (en nog wat info) - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Ellen Berg - WaarBenJij.nu

Cape Town (en nog wat info)

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Ellen

13 April 2015 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Op zaterdag 28 maart j.l. was het dan eindelijk zo ver, we vlogen naar Cape Town, ook wel Kaapstad genoemd!! Ja, hier mag beide!
Donderdag was Ivo eindelijk weer aangekomen in Johannesburg en begon voor ons beide onze welverdiende gezamenlijke vakantie!
Vrijdag hebben we eerst nog dagje uitgeslapen, ontbeten en daarna de botanische tuin Walter Sisulu bezocht. Na een flinke plensbui hebben we de waterval bezocht die er toen goed onstuimig uitzag. We hebben nog wat van de natuur genoten en rondgewandeld.
Na een hapje eten moesten we dan toch echt de koffer pakken en beetje op tijd naar bed, want zaterdagochtend moesten we rond half 7 met de taxi.
We hadden een Uber besteld (werkt dat trouwens in NL ook? Want als het werkt is het über ideaal). Dat ging niet helemaal zoals gehoopt want taxi chauffeur nummer 1 was nogal de weg kwijt. Lichtelijk in paniek omdat dit mijn idee was en ik nog nooit zelf een uber had besteld, heb ik die toch maar geannuleerd en voor een andere chauffeur gekozen. Die kwam gelukkig in 5 minuten voor ons aanrijden en waren we ruim op tijd op het vliegveld!

Na een prima vlucht hebben we onze huurauto opgehaald en zijn naar ons hostel gereden. We hadden gelukkig wel een prive kamer, maar helaas geen eigen badkamer. Dat wist ik wel bij boeken, maar de prijzen lagen aan de Kaap nogal hoor (en mijn salaris is nogal laag…) dus ik had maar voor deze optie gekozen. Helaas waren er niet heel veel badkamers en de herenbadkamer alleen een verdieping onder ons.. Maar goed, dat mocht de pret niet drukken want verder was het een prima hostel en kwamen we toch vooral om te genieten buiten die vier muren.

Na het uitpakken van de spulletjes hebben we heerlijk gegeten in een fijn tentje om de hoek en zijn we daarna naar Waterfront gewandeld. Een deel van de haven waar het als toerist, en niet toerist trouwens ook, goed toeven is!! Fijn om langs het water te lopen, de boten te zien, een terrasje te pakken en uitzicht te hebben op te Tafelberg.
Oh ja, dat was natuurlijk ook weer iets voor mij… Toen we van vliegveld naar centrum Cape Town reden zagen we een grote berg voor ons. Tja het leek wel op een afgeslepen berg, maar in mijn beleving (gezien van foto’s) zag dat er toch anders uit. Ik was dus overtuigd dat dát níet de Tafelberg was!! Hier moest ik dus, als tijdelijk Zuid Afrika bewoner, schaamtelijk van terugkomen.. Het was echt wel de Tafelberg. En vanaf de waterkant bij Waterfront zag die er gelukkig net zo uit als op de welbekende foto’s! Ik was weer gerustgesteld, maar voelde me toch beetje blond (terwijl ik net m’n haar juist donkerder had geverfd.. dat werkte dus niet ;-)

Goed, terug naar Waterfront. Naast boten en water hebben we nog een zeeleeuw gespot die heerlijk lag te slapen op een stukje hout. Hij hield niet zo van foto’s, want na al die camera’s ging hij er vandoor! En toen zijn wij ook maar gaan wandelen, hebben we foto’s gemaakt en wilde ik nog langs het water lopen. Dat hebben we maar even gedaan want het was toch wel wat warm.. Dus toen maar verfrissend biertje gepakt en daarna maar ff bijgekomen in het hostel.
’s Avonds hebben we heerlijk gegeten bij een strandtent met ons tafeltje en stoelen in het zand! Leuk idee, maar de stoel zakte wel beetje weg.. Maar dat mocht de pret niet drukken en het eten was echt super goed!

Dag twee, zondag, hebben we eerst beetje uitgeslapen en ontbijtje gehaald. Het was een heldere dag en dat betekende: Tafelberg!! Jaja, die ene die ik voor eerst iets anders aanzag.. Ivo had zich gelukkig beetje ingelezen over hoe en wat en toen zijn we met de auto richting de kabelbaan gegaan. De kans was groot dat het vanaf kaartje kopen tot bovenaan staan 2,5 uur zou duren. Wij hadden geluk. Bijna de hele weg stond vol geparkeerd met auto’s, maar bijna bovenaan bij het ticket loket was voor ons autootje nog een plekje! Toen vol goede moed in de rij gaan staan. Gelukkig ging het allemaal sneller dan gedacht en konden we na ruim een uur de kabelbaan in en waren we binnen 1,5 uur toch boven aan de top van de berg. Eerst viel het een beetje tegen, want wat een toeristische gebeurtenis!!
Gelukkig is de berg best groot en zijn er voldoende wandelpaden! Hoewel je natuurlijk niet de enige bent, was er voldoende ruimte om volop te genieten en foto’s te maken. Daarnaast was het kraakhelder weer en zelfs op de berg was geen wolkje! Perfect day dus!
Tegen 16u wilde we weer naar beneden. Helaas duurde dat ook weer een tijdje.. Het idee om nog te zwemmen na dagje bergwandeling ging niet door. Maar we zijn toch naar zee gegaan en daar genoten van de zonsondergang. Jaja, deze dame had echt nog nooit de zon in de zee zien zakken!! En dat heb ik nu dus toch voor m’n 30e mee mogen maken! Lucky me!
Het koelde wel erg af, dus toen de zon daadwerkelijk in de zee was gezakt (naja bij wijze van spreken, het zonnetje zakt er natuurlijk niet écht in) zijn we naar ons hostel gereden en weer fijn uit eten geweest.

Dag drie stond in het teken van Cape Point en Kaap de Goede Hoop. Daar wilde ik graag naar toe en ook de route er naar toe bleek heel mooi te zijn. Nou dat was ook zeker waar. We hebben eerst weer eens beetje uitgeslapen, tja het was immers ook onze vakantie waar we wel aan toe waren. Daarna zijn we richting het zuiden gereden. Begin halverwege zijn we eerst gestopt bij Houtbay. Een klein plaatsje met uitzicht over de kleine haven maar zeer mooi baai. Hier fijn rondgewandeld en heerlijk gegeten. De dame van de bediening was wel zo’n typisch overdreven ‘vriendelijke’ dame.. blegg.. Naja, het zou er wel bij horen daar.. Na de lunch weer verder met onze tour en aan het einde van Houtbay nog paar keer gestopt om te genieten van de prachtige natuur en uitzichten! Kon Ivo ook z’n hart weer op met foto’s maken!
Leuk trouwens zo’n vriend die graag en veel foto’s maakt, maar op gegeven moment ben ik het poseren wel beetje zat hoor of raakt mijn geduld beetje op hahah.. ;-) Maar eerlijk is eerlijk, er zitten echt wel heel gave foto’s tussen in z’n gehele collectie (zie facebook of kom anders keertje foto’s kijken! :-) )

Goed ik dwaal weer eens af. Na de foto sessies en mooie uitkijkpunten kwamen we aan bij Cape Point. Het meest zuidelijk punt en belangrijk in de vaargeschiedenis, maar nu vooral natuurgebied. We hebben flink uitgewaaid, want een wind zeg!! En hebben verder ook daar rondgewandelt en de zilte zee lucht opgesnoven. We zijn natuurlijk ook naar Kaap die Goeie Hoop (op z’n Afrikaans geschreven) geweest. Daar heb ik vooral even van het idee genoten dat ik daar toch geweest moest zijn. Die kan dus ook weer van de bucket list afgestreept!
En toen begon de terugweg weer. Via Simonstown, waar een vogel het super grappig vond op precies in mijn café latte te scheiten, gelukkig was de koffie bijna op, zijn we ’s avonds weer beland in centrum Cape Town.

Dag 4 was het tijd voor een stranddag. We hadden al 2x het voornemen gehad om ’s middags, na de culturele / natuurachtige uitstapjes, om te gaan zwemmen in zee. Dinsdag was het dan eindelijk echt zo ver. Tijdens het ontbijten kwam er echter ineens een flinke wolk, maar na de boodschappen wad die weer weg! Dachten wij.. Toen we namelijk aan de andere kan van de berg waren, waar het stand was, hing er precies boven zee, tussen de bergen in, een enorme wolk! Op het strand scheen dan wel weer de zon!! Bizarrig! We hebben dus toch onze strandspulletjes gepakt, stoelen + parasol geregeld en het dagje chillen aan zee kon beginnen. De wolk kwam soms iets meer het strand op, maar trok zich dan weer terug en uiteindelijk hield meneer de wolk het voor gezien en ging die ‘in rook’ op! Van de zee hebben we trouwens niet echt veel genoten.. Hoewel ik een enorme fan van de zee ben, heerlijk die golven waar je even half in verdwijnt, maar hier was het echt veel te koud! Het ontnam mee steeds letterlijk de adem als die golf ter hoogte van mijn borst kwam. Dat is paar keer leuk, maar daarna niet meer. We hebben wel twee dappere pogingen gedaan, maar daar bleef het bij! Gelukkig was er een fijn windje dus verging je niet van de hitte!

’s Avonds zijn we naar Signel Hill geweest. Een soort eenzaam aanhangsel van de Tafelberg. Vanaf hier heb je een heel gave zonsondergang. Jeej, ik zou er weer een meemaken! Helaas was de desbetreffende wolk van ’s middags toch wat boven zee blijven hangen. Vanaf het strand zou je echt een vreselijke zonsondergang hebben gehad, en we dachten dat het vanaf de berg ook niet zo mooi zou zijn. Maar toch was het een prachtig gezicht om de zon onder de wolken en in de zee zien te verdwijnen! Prachtig, lichtelijk magisch gezicht! En de stad en gehele omgeving op een bijzondere manier verlicht!

Op woensdag brak dag 5 alweer aan. Tjee wat vloog de tijd! Maar het was een perfecte dag voor de Winelands. De omgeving bij Cape Town, en dan vooral de West Lands, staan bekend om hun wijnboeren. Nou dat wilde wij wel eens gaan uitproberen! We hebben niet de bekendste gepakt, maar degene die op korte afstand was en waarbij de wijnen door wijnkenners als een van de beste werden aangeschreven. We hadden het idee om drie wijnboeren aan te doen. En je zou denken dat rond lunchtijd vertrekken dan best een goed tijdstip is. Nou ehm nee, dan ben je al best beetje aan de late kant. Want ja hoor, ze hebben bij de wijnboeren vooral ontbijt en lunch, en geen diner!
Bij de eerste wijnboer begon voor ons beide onze eerste ervaring met een wijnproeverij. En zoals wij wisten van de verhalen in Nederland is het proeven vooral kleine slokjes en vooral veel weer uitspugen. Nou hier niet hoor, hier drink je netjes alles op! We kregen 5 wijnen te proeven. En geen zuinige glaasjes, nee hoor, de 5 wijnglazen waren bijna net zo vol als je normaal een glas wijn zou bestellen! Oeps en we moesten ook nog terugrijden. Naja, Ivo dan, die was de ‘bob’ ;-) Tijdens de 5 nogal volle wijnglazen hebben we maar een heerlijk worst en kaas plateau gegeten en na dit alles een goede lunch en koffie na. Tja we moesten toch nog naar de volgende wijnboer! Hik, whaha!
Dat wijnproeven kostte trouwens maar 20 rand! Dat is zo’n anderhalve euro voor 5 glazen! De lunch, het plateau en de fles wijn waren een stuk duurder!

Het idee om hierna nog twee wijnboeren af te gaan, hebben we maar teruggebracht na nog een wijnboer. Een heel andere setting. De eerste was heel luxe, deze was veel meer terug-naar-de-boer. Hier was de winetasting 20,- rand voor 7 glazen!! Gelukkig was de lunch goed gezakt tot bodem en de glazen een stuk kleiner. En we hebben het maar op 6 proefjes gehouden. En met een 2e wijnfles gingen we voldaan ’s avonds richting hostel!! Wat ons alcohol promillage was? Geen idee, beter om niet te weten haha. Dit hadden we in NL nooit gedaan zo, maar ‘nood breekt wet’ ;-)

Op de terugweg kregen we nog wel een verrassing. One Direction (ja die hipperdehip boy band) trad op in ‘onze’ stad. Wat een chaos aan auto’s en vooral huppeltutjes! En echt niet eens allemaal rond de 12-16 jaar maar ook echt oudere dames! Gelukkig was het stadium vrij geluid dicht en hoefde we daar niet van mee te genieten!

Dag 6 brak de volgende dag helaas alweer aan. Donderdag, de dag van de terugvlucht. Na een laatste ontbijt in Cape Town hebben we nog een keer genoten van Signel Hill met haar prachtige uitzicht over de stad, de zee en de Tafelberg! Helaas moesten we toen weer terug naar het vliegveld en terug naar Jo’burg.

Het was erg jammer om terug te moeten. Niet alleen omdat mijn vakantie zowat voorbij was, maar Cape Town is ook een prachtige stad!!! Het heeft alles, zee, strand, haven en bergen. Prachtige natuur, fijne wijnen en mooie uitzichten in de omgeving!! Daarnaast is de stad echt veel fijner dan Jo’burg. De sfeer is veel meer gemoedelijker, het is schoner, veiliger en wij hadden ook nog eens prachtig weer gehad! Een fijn zomers temperatuurtje, zonnetje, weinig wind en geen regen!
Wij gaan dus zeker nog eens terug en raden jullie ook aan om daar eens een kijkje te nemen!!

Donderdagavond waren we weer terug in huis en dit deel van de vakantie helaas alweer voorbij. Gelukkig hadden we het Paasweekend nog voor de boeg, voordat ik dan weer aan het werk moest.
Op Goede Vrijdag zijn we naar Pilanesberg gereden. Ik was er al paar keer geweest, maar Ivo nog niet. We hadden een safari tent gehuurd op de camping naast het Wild Park. We kwamen ’s avonds aan en hebben toen de braai aangestoken. Helaas heeft er toch iets op gelegen wat niet helemaal goed was… In de nacht van vrijdag op zaterdag heb ik vooral op de wc gezeten en naast de tent boven een plastic zak gehangen… Mijn hele maaginhoud kwam er van voor en achteruit. Een lichte voedselvergiftiging… Mocht ik dat ook nog eens meemaken voor m’n 30e. Een discutabel punt van mijn bucket list kunnen strepen.. Gelukkig werd er goed voor me gezorgd door Ivo en als een geluk bij een ongeluk was het zaterdag toch niet heel mooi weer. Bewolkt en veel wind en dus niet gunstig om dieren te spotten in Pilanesberg. We zijn dus dagje bij de tent gebleven. Wel jammer, maar ik kon echt niet.. Was nog helemaal gesloopt en alles deed pijn..
Paaszondag ging het gelukkig beter en zijn we tegen 8:00uur het park in gereden. Helaas hadden de dieren ook een soort van paasweekend en hielden ze zich schuil. Heel veel hebben we niet gezien, maar o.a. wel neushoorns, olifanten, giraffen, zebra’s en wilde zwijnen en allemaal van best wel dichtbij!
Op paasmaandag hebben we de ochtend ook nog rondgereden. We waren toch vroeg wakker, het weer was gunstig en we hoefde door ons verblijf op de camping niet nog een keer entree te betalen! Hier hebben we echt heel gave uitzichten op neushoorns gezien! Onder andere een moeder en kind die op max. 3 meter van de auto liepen (al vond ik dat toch wat eng, het zijn toch wilde dieren) en een groepje liggende neushoorns in het open veld waar nummer 4 naar toe kwam rennen! Vooral die rennende neushoorn was wel een toppunt!
De jakhals die daar dan heel ontspannen bij lag, was ook een mooi beest en mooi gezicht!

Na deze game drive hebben we onze spullen gepakt en weer richting huis gereden. En dinsdag moest ik weer aan het werk..

Mijn vakantie zat er weer op, maar Ivo bleef gelukkig nog wel een paar daagjes.
Die week hebben we nog het Mandele House in Sowete en de Rosebank Craft Market bezocht. Lekker weer ff de toerist uithangen en souvenirs shoppen.

Mijn laptop is trouwens ook nog stuk gegaan, maar die is gelukkig ook weer gemaakt! Wat ben je onthand zeg zonder zo’n ding..!

Op vrijdagavond hebben we nog gedubbel date met collegaatje en haar vriend en zaterdag nog saampjes beetje genoten van ons laatste dagje samen in Zuid Afrika. ’s Avonds was het voor Ivo weer tijd om terug te vliegen en binnenkort vlieg ik hem achterna terug naar NL.

Want zoals de meeste wel weten, maar wellicht nog niet iedereen, ben ik deze week aan mijn laatste drie weken Zuid Afrika begonnen. Op 2 mei vlieg ik terug naar NL. Het hebben van een vriend aan de andere kant van de wereld, een goede vriendin hier die terug gaat naar NL, vrij hoge vaste lasten thuis, werk waar toch echt niet echt mijn hart ligt, de winter die eraan komt en nog wat privé dingen hebben me doen besluiten eerder terug te gaan. Dan heb ik hier een half jaar gewoond en gewerkt en genoten! Dat is korter dan van te voren gedacht, maar dan is het ook mooi geweest. Heb ik de ervaring gehad die ik altijd al op wilde doen, maar is het ook tijd voor weer een nieuwe uitdaging!
En ik mag mijzelf ontzettend gelukkig prijzen, dat ik ook weer gelijk aan de slag kan als dans-bewegingstherapeut op de PAAZ in Tilburg!!

Hoewel het aan de ene kant wel jammer is dat het avontuur er hier weer op zit, na alle energie die ik er heb ingestoken, ik kijk er ook naar uit om weer terug te zijn in NL! Dat ik alle dierbaren weer beetje dichterbij heb! En ik kijk uit naar de nieuwe werk uitdaging!

Tot die tijd ga ik hier nog 3 weekjes zoveel mogelijk genieten!
Er zal nog wel een laatste afsluitende blog volgen, maar geniet eerst maar weer even na van dit boekwerk ;-)

Liefs uit Jo’burg,

Xxx Ellen

  • 14 April 2015 - 00:08

    Lycke:

    Ik kijk er naar uit El, jij weer terug in Nederland! Zal je blogs missen maar wissel ze graag in voor live bijkletsen! Dikke kus!

  • 14 April 2015 - 10:01

    Jan Rensen:

    Mooi verslag Ellen, succes de laatste weekjes en terug in Nederland veel plezier bij de concurrent, alhoewel de fusie er zeer snel aan komt.....

  • 14 April 2015 - 10:49

    Papa:

    Ellen, je kunt je haar natuurlijk wel donder verven, maar het blijft wel kunstmatig intelligentie.
    Heb je al met al de big five gezien, of alleen na de wijnproeverij?

    Tot binnenkort grote kleine meid!

  • 13 September 2015 - 16:27

    Jill:

    Hoi Ellen,

    Ik zou graag in contact met je willen komen om je wat vragen te stellen over je werk ervaring in Zuid Afrika.
    Ik zit er aan te denken om te gaan solliciteren op dezelfde functie als wat jij hebt gedaan voor IBM en ben toevallig op jouw blog terecht gekomen.
    Ik ben namelijk opzoek naar een ervaringsdeskundige :)

    Alvast bedankt voor je hulp!

    Groetjes,
    Jill

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Johannesburg

Wonen & werken in Johannesburg, Zuid-Afrika

Na maanden van voorbereiden, afwachten en geduld hebben, gaat het er nu dan echt van komen, ik ga vanaf november een jaar wonen en werken buiten Nederland! En zelfs buiten Europa, want ik ga naar Johannesburg, Zuid-Afrika!!

Na ruim 28 jaar wonen in Nederland, 2 maanden vrijwilligerswerk op Jamaica, 5 weken backpacken door Argentinië en verschillende vakanties en uitstapjes in het buitenland, is het nu tijd om eens wat langer op een plek buiten NL te verblijven.
Iets wat ik eigenlijk al vanaf de HAVO wil, maar wat er nooit van is gekomen. Het was nu 'nu of nooit', dus het is nu geworden!

Ik zal als ICT Helpdesk-medewerkster gaan werken voor IBM. Zij doen o.a. de klantenservice voor de medewerkers voor ABN-Amro en zoeken daarom Nederlandssprekende medewerkers. De functie is natuurlijk wat anders dan danstherapeut zijn, maar het is voor mij een mooie gelegenheid om eindelijk eens een jaar in het buitenland te wonen en te werken. Met veel enthousiasme heeft IBM mij aangenomen en ik zal ook hopelijk met veel enthousiasme het reilen en zeilen in een compleet andere cultuur ervaren.

Natuurlijk zal het spannend worden en Johannesburg is nou niet echt de veiligste stad op aarde. Gelukkig wordt ik daar goed opgevangen en begeleid door de medewerkers van IBM. Ik zal me ook netjes aan de veiligheidseisen houden!

Uiteraard zal ik vrienden, familie en mijn katten gaan missen. Gelukkig wordt er voor mijn katten goed gezorgd. En gelukkig bestaat er zoiets als internet, skype, facebook, email, whatsapp en deze blog. Ik zal jullie o.a. via mijn blog op de hoogte houden.
En hopelijk houden jullie mij ook een beetje op de hoogte van NL, zodat ik jullie toch niet al te veel hoef te missen ;-)

Liefs,
Ellen


Recente Reisverslagen:

02 Mei 2015

Dag Zuid Afrika...

13 April 2015

Cape Town (en nog wat info)

09 Maart 2015

Pilanesberg en SME

03 Februari 2015

Het eerste kwart

12 Januari 2015

het oude en nieuwe jaar
Ellen

In 1986 werd ik geboren in Dedemsvaart. Vanaf mijn 18e heb ik op verschillende plekken in NL gewoond; Sittard, Hengelo, Hardenberg, Zwolle, Enschede en Helmond. In 2010 heb ik 2 maanden vrijwilligerswerk op Jamaica In 2013 ging ik 5 weken backpacken in Argentinië. In november 2014 vertrek ik voor een jaar naar Johannesburg, Zuid Afrika, om daar een jaar lang te gaan wonen en werken!

Actief sinds 19 Juli 2010
Verslag gelezen: 361
Totaal aantal bezoekers 39801

Voorgaande reizen:

04 November 2014 - 03 Mei 2015

Wonen & werken in Johannesburg, Zuid-Afrika

25 Augustus 2013 - 01 Oktober 2013

Argentinië

04 September 2010 - 01 November 2010

Ellen at Jamaica

Landen bezocht: