baby's, whitey's & Negril - Reisverslag uit Mandeville, Jamaica van Ellen Berg - WaarBenJij.nu baby's, whitey's & Negril - Reisverslag uit Mandeville, Jamaica van Ellen Berg - WaarBenJij.nu

baby's, whitey's & Negril

Door: ellevdb

Blijf op de hoogte en volg Ellen

13 September 2010 | Jamaica, Mandeville

mijn eerste week zit er alweer op. gelukkig heb ik er nog 7!

het was een week met vanalles; hieronder een verslag.


de baby's, wat zal ik er over zeggen?? het zijn schattige kindjes om te zien en ze zijn ook wel lief hoor, maar wat kunnen ze vervelend zijn!!! luisteren, ho maar. vooral vrijdag, wat was ik blij dat mijn dienst er op zat!
verder is het werk leuk, maar af en toe een beetje saai... hopelijk komt er wat meer uitdaging.
daarnaast gaat de staff wat anders om met kinderen dan in NL. Een paar tikken op de vingers is zo gegeven.
gelukkig krijgen ze van hen ook wel weer liefde. dat blijkt niet in ieder weeshuis zo te zijn...



"whitey's"; die term krijg je geregeld naar je hoofd geslingerd. ze bedoelen het niet echt discriminerend, maar ze zijn in Mandeville echt geen blanke mensen gewend. Zelf is het vliegtuig naar Kingston zat maar een handje vol blanke mensen.
Een voorbeeld van hier: Laatst was ik in een kleine supermarkt vlak bij het weeshuis (wat trouwens buiten de stad ligt). ik leek wel een bezienswaardigheid haha. ik zal t ff uitleggen; ik stap de supermarkt binnen en hoor een hoop gegiechel. blijk ik te worden gevolgd door 2 meisjes van een jaar of 10. ze vinden het maar wat interessant, zo'n blanke ' mevrouw' in de supermarkt. ook wel weer grappig, want als ik weg ga, wordt ik zowat uitgezwaaid!

dat is natuurlijk niet het enige cultuur verschil. jamaica is echt niet te vergelijken met een westers land. in de straten loopt iedereen door elkaar heen en de taxi's rijden af en aan. volgepropt met mensen. ja hoor, er kunnen echt wel 7 personen in een kleine auto.
verder is het niet gewoon om warm water te hebben; douchen doe ik dus met koud water, spreken mannen je te pas en te onpas aan, is het traditionele ontbijt met vis, is een computer met internet nog echt luxe, kun je maar beter niet alleen over straat als het donker is, en de kleding, die is ook niet echt up to date.
ik denk ook niet dat ik hier echt zou kunnen wonen. maar voor 2 maand is het goed de toen. de mensen zijn vriendelijk en over het algemeen is het heerlijk weer. behalve vandaag, want het regent al de hele dag! (ken ik dat niet ergens van??)



Negril, daar zijn we dit weekend geweest! 10 km wit zandstrand en een helder blauwe zee aan de westkust van jamaica!!!!!
samen met Hollie, Chris en Ingrid zijn we vrijdag rond half 6 vertrokken. daar zaten we dan, als sardientjes in een blikje, in de public bus. want in een 14 pers. busje, kunnen natuurlijk met gemak zo 20 volwassenen.... een rit van 2,5 uur maar het was het waard.
want Negril is echt super!!!
We zaten in Roots Bamboo. Dat zijn allemaal kleine hutjes met 2 bedden. Die van ons waren vlak bij de bar. En laat de bar nou precies aan het strand liggen! Op nog geen 10 meter vanaf de voordeur was het strand.
en dat voor omgerekend E10,- pppn!

Vrijdag avond hebben we ons tegoed gedaan aan flink wat biertjes, rum en dansen op heerlijke muziek op het strand!!! Zaterdag ochtend voelde ik dat wel een beetje in mijn maag...
Zaterdag hebben we heerlijk op het strand gelegen, lekker gegeten en een eind gewandeld. 's Avonds weinig gedaan. We waren nogal moe van de avond daarvoor en van de zon. Iedereen is wel een beetje verbrand. Ik ook, au au au.
Zondag was het meer bewolkt, maar dat geeft niet als je huid nogal rood en beetje pijnlijk is.
Eerst weer lekker ontbeten met z'n 4en en toen gelezen, gezwommen en relax gedaan.
Rond lunchtijd zijn we naar Ricks Cafe gewandeld. Dat is een tip in verschillende boekjes over Jamaica. Daar moesten we dus heen!
Ondertussen hadden we een aantal flinke regenbuien, maar het was leuk om er ff te zijn. het was wel rustig en nogal duur...
de dag hebben we afgesloten met cliffdiving. alle vier zijn we om de beurt, van de rots afgesprongen het water in. ik heb geen hoogtevrees, maar toen ik daar bovenaan stond, kreeg ik toch de kriebels... Maar niet te veel denken en gewoon springen, dus daar sprong ik, plons het water in! wat een ervaring!

toen we allevier gesprongen hadden hebben we ons maar weer aangekleed en zijn we met taxi en public bus (hij was nog voller dan de heenreis...) naar huis gegaan.
's avonds weer heerlijk gegeten bij mijn gastgezin en lekker geslapen in mn bedje.


Ik ben benieuwd wat de komende week mij brengen zal. eerst weer paar daagjes werken, nog wat leuke dingen doen tussendoor en het weekend; dan gaan we zeker weer wat organiseren!

Dikke kus, Ellen

  • 13 September 2010 - 16:31

    Anneke:

    wauw, wat een blauw water. en wat een lef om vanaf zo'n rots het water in te te springen! fijne week gewenst. geniet er maar lekker van, ook van de leuke onderbrekingen natuurlijk
    gr, anneke

  • 13 September 2010 - 16:41

    Beryl:

    wat is het daar super mooi. GENIET ZE

  • 13 September 2010 - 17:00

    Anoukh:

    Oooww ik ben jaloers!!!! Ziet er echt uit als een paradijs!! Blijf genieten meis!
    Kus Anoukh.

  • 13 September 2010 - 17:29

    Papa:

    Hallo Ellen,

    De eerste week heb je er nu al opzitten en je zult al wel de eerste indrukken verwerkt hebben.
    Wie verre reizen maakt ontdekt zich zelf en dan speciaal wanneer je helemaal alleen op pad bent.
    Ik hoop dat je veel indrukken opdoet en de verschillen ziet in cultuur, natuur, klimaat, religie, omgangsvormen, politieke leven, wijze van eten, sociale leven etc.. Geen cultuur of samenleving is minder dan de ander, maar anders en dat maakt reizen zo interessant. Reizen is voor mij althans altijd een zoektocht geweest naar alles wat anders is dan het bekende, een ontdekkingsreis naar het onbekende en tevens een ontdekkingsreis naar je zelf en je eigen opgeving.
    Prachtig dat je ons laat meegenieten in je reisverslagen en de vele foto’s en we kijken uit naar het vervolg.
    Veel plezier en geniet van alles wat je ziet en beleeft en drink wanneer het hat is een bokkle irie of wata.

    Papa

  • 13 September 2010 - 18:31

    Biancaaatje:

    hey meis..
    ook jamaicaanse people zijn oost indisch doof!!!
    mooie foto's
    xx

  • 13 September 2010 - 18:53

    Mike:

    zow, da's hoog, die rots. No way dat ik daar af zou springen. Respect. En leuk om je avonturen zo mee te lezen. Greets van Dancing DJ

  • 13 September 2010 - 20:24

    Tessa:

    Ziet er mooi uit daar!
    Ben jaloers op het mooie witte strand en de blauwe zee.. En natuurlijk de zon!

    Hier lijkt het af en toe al wel winter. :s

    Have fun daar!

    X

  • 14 September 2010 - 07:08

    Marit:

    hee Ellen!

    Zo vanaf kantoor., 1-hoog achter. met uitzicht over de bewonersgebouwen en met jawel: regen en nog eens regen geniet ik ook mee van jouw avontuur!
    Veel plezier en succes nog en wedden dat je na de komende weken stiekem toch een beetje wil blijven? Dat wennen kost weken! Groetjes! Marit

  • 14 September 2010 - 11:24

    Dieneke:

    hey ellen,

    Super om te lezen zeg en wat zien de foto's er mooi uit! Geniet er nog maar lekker van..

    liefs,
    Dieneke

  • 14 September 2010 - 12:40

    Danielle:

    Liefje, wat prachtig ziet het er allemaal uit! Geniet van alles, ik kijk uit naar je volgende verhaal! X

  • 15 September 2010 - 04:46

    Mariette:

    Hoi!

    Goed om te lezen dat je het naar je zin hebt. En ja, ik hoop dat je wat meer uitdaging krijgt. Veel plezier nog!

  • 17 September 2010 - 07:56

    Jessica Fahrendorf:

    Hoi Ellen,

    Wat heb je al ongelofelijk veel meegemaakt in 1 week tijd! Wat een ervaring. Ook leuk om de foto's er bij te zien. Geniet er maar van wat de tijd flitst voorbij.

    Kben wel een beetje jaloers hoor, dat heerlijke weer terwijl het hier 14 graden is.

    Groetjes,
    Jessica (MAS azc Azelo)

  • 18 September 2010 - 09:55

    Mama:

    Hoi ellen, je bent nu alwer 2 weken weg en het bevalt je best daar zo te lezen. Het weer is daar nu ook niet zogoed las ik , hier regent het de hele week al. Marjan en Marc komen vandaag terug van vakantie en Diederick ligt nu nog in zijn bed. Woensdag moet ik naar de fysio in het ziekenhuis, ben benieuwd wat hij gaat doen. Dinsdag had ik de informatieavond van mijn groep, dit ging prima maar was vel vermoeiend, dus later op de avond veel last van mijn knie. Ellen, we proberen je morgen , dus zondag te bellen zo rond nederlandse tijd om 17.00 uur dan is het bij jullie 13.00 uur dacht ik.
    Ik hoop dat je weer een goede week hebt gehad en dat het werk nu wat meer uitdaging geeft. Is mijn eerste brief al aangekomen , oma zou je er ook een sturen. Nou Ellen de groeten weer van mij en dan weer tot horens of tot mails.
    Kusje mama

  • 18 September 2010 - 17:02

    Marjan :

    He zusje,

    mooie foto's hoor, ziet er goed uit.
    heb je een mail gestuurd over de vakantie.

    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Jamaica, Mandeville

Ellen

In 1986 werd ik geboren in Dedemsvaart. Vanaf mijn 18e heb ik op verschillende plekken in NL gewoond; Sittard, Hengelo, Hardenberg, Zwolle, Enschede en Helmond. In 2010 heb ik 2 maanden vrijwilligerswerk op Jamaica In 2013 ging ik 5 weken backpacken in Argentinië. In november 2014 vertrek ik voor een jaar naar Johannesburg, Zuid Afrika, om daar een jaar lang te gaan wonen en werken!

Actief sinds 19 Juli 2010
Verslag gelezen: 275
Totaal aantal bezoekers 39880

Voorgaande reizen:

04 November 2014 - 03 Mei 2015

Wonen & werken in Johannesburg, Zuid-Afrika

25 Augustus 2013 - 01 Oktober 2013

Argentinië

04 September 2010 - 01 November 2010

Ellen at Jamaica

Landen bezocht: