chaos, blue mountains & port royal - Reisverslag uit Kingston, Jamaica van Ellen Berg - WaarBenJij.nu chaos, blue mountains & port royal - Reisverslag uit Kingston, Jamaica van Ellen Berg - WaarBenJij.nu

chaos, blue mountains & port royal

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Ellen

25 Oktober 2010 | Jamaica, Kingston

De werkweek begon dit keer op dinsdag. Helaas begon de week niet geheel super.
Dinsdag, woensdag en donderdag stond ik weer op met regen... Daarnaast is het werk niet meer wat het is geweest nu mijn liefste collega's ontslagen zijn.
Gelukkig maakte het weekend alles weer goed!!!


Dinsdag en woensdag moest ik op het kantoor werken. Eigenlijk was dat wel prettig, want in babyland was (en is het het nog steeds) een chaos. De struktuur is ver te zoeken en er lopen ook een hoop tienermeisjes rond die mee helpen. Wel lief hoor, maar hierdoor wordt het nogal vol.
Er is wel een lieve oudere vrouw aangenomen in babyland, die de structuur er weer in probeert te brengen.
Terug naar kantoor. Ik had dan wel de rust, ik moest wel 2 dagen lang allemaal cheques en bonnetjes aan elkaar nieten. Ik kon woensdagmiddag geen nietje meer zien. Het hielp ook niet echt dat ik nog spierpijn had van het surfen de maandag ervoor.
Ben toen trouwens ook super verband, duurde een week voordat de huid weer fijn aanvoelde... Maar door veel te smeren heb ik wel een mooi bruin kleurtje!


Donderdagochtend was de eerste keer dat ik zoiets had van; 'laat mij maar naar huis gaan'. Het regende de hele ochtend en middag en ik moest werken in babyland. Normaal heel leuk, maar nu had ik er echt geen zin in...
Dat vervelende gevoel verdween gelukkig gedurende de dag.
's Middags hebben Ingrid en ik onze laatste projects abroad care meeting gehad. Dit hebben we wekelijks om donderdag, maar komende week hebben we een daytrip, dus gaat de meeting niet door. Het was een leuke bijeenkomst, waar we in groepjes creatief bomen hebben gemaakt. Met blaadjes waarop de ontwikkeling van baby tot peuter te zien is. Elk weeshuis krijgt er een.
Na de meeting heb ik mezelf lekker getrakteerd op twee nieuwe broeken! Niet super goedkoop voor Jamaicaanse begrippen, maar ze komen zeker van pas als ik terug ben in NL.


Vrijdag was alweer de laatste werkdag van de week. Gelukkig is de zon weer gaan schijnen en had ik wel zin om met de kindjes te werken.
Einde van de middag zijn Ingrid en ik naar Bull Bay vertrokken. Klein plaatsje ten westen van Kingston. Hier waren we vorig week ook.
Het was best een onderneming zo met z'n tweetjes. 's Avonds kwamen we aan in Kingston waar we over moesten stappen naar de bus naar bull bay. Helaas is de overstap in down town kingston en raadt vrijwel iedereen je aan daar vooral 's avonds niet te komen. Daar stonden we dan, in het donder, twee blanke dames in down town en geen idee waar onze aansluiting was... Gelukkig hadden we een aardige vrouw ontmoet in de eerste bus en zij hielp ons naar onze overstap.
Na aankomst op camping Jamnesia hebben we onze tassen neergezet en zijn we naar cafeetje gegaan. Beetje gegeten en natuurlijk weer paar glaasje rum gehad :-)
's Avonds nog ff op het strand gezeten. Toen ik half in slaap viel ben ik maar naar mijn bedje gegaan. Nog even lezen en dan wilde ik gaan slapen... Helaas ik kon de slaap niet vatten. Heb 3 uur wakker gelegen...


Zaterdagochtend was ik na zo'n 3,5 uur slaap om 6:30u alweer wakker... Gelukkig was Ingrid ook vroeg wakker en hebben we samen een duik genomen in zee.
Hierna zijn we naar Kinston gegaan. Hier hebben we heerlijk ontbeten in een echt broodjes huisje. Wat heb ik dat gemist!! Je had ook niet het gevoel dat je in een jamaicaans cafeetje zat, maar dat was niet zo erg. Na het ontbijt hebben we geshopt en heb ik nog een paar haviana's gescoord met een klein jamaicaans vlagje erop.
Ondanks dat we erg moe begonnen te worden van het weinig slapen, wilde we wel graag de blue mountains bezoeken. Daarvoor waren we ook weer naar bull bay/kingston gegaan.
We hebben een alternatieve tour gedaan. De meeste bezoekers gaan 's ochtends fietsen of de berg beklimmen.
Wij zijn met de taxi eerst naar Papin gegaan. Vandaar met een public bus naar irish town. dat is een stadje in de blue mountains. Niet aan de top, maar wel met geweldig uitzicht tussen en over de bergen. Hier was een klein restaurantje waar we de echte blue mountain koffie hebben gehad. Ben ik blij dat ik vlak voor mijn komst koffie heb leren drinken. De cappuccino was erg aangenaam.
Na een korte wandeling zijn we weer met de bus teruggegaan naar Kingston.
Nog even een salade gescoord bij dat broodjes huisje voor avond eten.

Het begon al donker te worden dus stonden we weer in down town te wachten op de aansluiting, maar nu wisten we waar we waren. Bij aankomst in Jamnesia waren Hollie en Chris ook gearriveerd en hebben we 's avonds heerlijk op het strand gezeten, gedronken, gekletsen en zelfs gezongen! Ze zeggen dat ik een mooie sem heb. Misschien toch maar zangles nemen bij terugkomst??


Zondagochtend werd ik weer vroeg wakker, maar gelukkig had ik wel veel meer slaap gehad.
Eerst lekker gelezen en gezwommen en daarna met z'n vijven (Oti, van de camping ging ook mee) naar Port Royal gegaan.
Dat is een plaatje waar vroeger een deel van de Britse regering zat en waar veel piraterij was. Wie Pirates of the Caribbean heeft gezien, weet vast waarover ik het heb.
Hier wilde we al 2x eerder naar toe, maar kwam er toen niet van. Nu hadden we weer de mogelijkheid, dus eindelijk konden we Port Royal uit de film zelf zien.
Helaas viel het wel een klein beetje tegen. Het dorpje zelf laat niks meer zien van vroeger. Dit komt mede door een zware aardbevin in 1952. We waren een beetje teleurgesteld...
We hebben wel lekker gegeten en vonden daarna het beroemde fort. Daar staan ook nog steeds kanonnen en laat geschiedenis zien. Een deel hebben ze moeten restaureren, maar wel leuk om daar doorheen te lopen.

Na het bezoek zijn we teruggegaan naar Jamnesia, hebben we onze spulletjes gepakt en zijn we moe maar voldaan terug gegaan naar huis. Wel realiserend dat dit mijn laatste complete weekend was in Jamaica...


Nu is het maandag en is mijn laatste week ingegaan. Die zal wel voorbij vliegen... Gelukkig schijnt de zon en staan er nog leuke dingen op de planning! Zondagmiddag (voor jullie 's avonds) vlieg ik weer naar huis, maar daar wil ik nog ff niet aan denken.
Nog even flink genieten!!!

Het kan trouwens zijn dat vrijdag een van mijn verslagen in gratis dagblad De Pers komt. Ik ben hiervoor benaderd. Leuk he! Dus houd vrijdag die krant in de gaten.


Big hug, big kiss!

love,

Ellen


  • 25 Oktober 2010 - 16:04

    Marleen:

    He meis,

    Het is alweer de laatste week,time fly's when you're having fun. Maar zo te zien en te lezen heb je het naar je zin. Geniet de laatste dagen nog ff!!! Hier is het echt herfst. Ben al lang blij dat ik een paar droge dagen heb tijdens de vakantie.

    Leuke foto's alleen dat bord met ???? geloof niet dat ik dat zou kunnen eten hihi.

    Liefs

  • 25 Oktober 2010 - 17:14

    Elly:

    He Ellen,
    Koffie drinken.....rum drinken.....in het donkeroverstappen op een bus.... jeetje je wordt nu echt groot buurmeisje!!!
    Geniet nog van deze laatste week.
    Niet huilen bij het afscheid....nou ja misschien een beetje
    Knuffel die lieve kleine bruine babytjes nog een keer en goede reis volgende week.
    liefs

  • 25 Oktober 2010 - 18:06

    Maud:

    Lieve el,
    Bedankt voor je sms op onze verhuisdag! Super lief van je, het is allemaal goed gegaan! Geniet de laatste dagen nog volop en tot snel!
    Dikke kus

  • 25 Oktober 2010 - 19:51

    Marielle:

    Dus dat wordt hier in Nederland ook lekker cappucino drinken! Geniet nog maar lekker het laatste weekje. En sorry dat ik het zeg..... maar wat ziet die kreeft er ranzig uit!!JAK.....
    kus

  • 25 Oktober 2010 - 20:59

    Anoukh:

    Nog maar een paar dagen en dan zit je reis er alweer op. Heel veel plezier nog deze laatste dagen en.. Tot snel! :)
    X

  • 25 Oktober 2010 - 21:38

    Nely:

    Ik moest meteen aan de Nits denken met hun song waar ïn the Blue mountains"in voorkwam.
    Dus die bestaan echt! Ik snap best dat je het niet meer zo naar je zin had eerst na de personele veranderingen. Maar ik hoop voor je dat je nog wel even geniet die laatste week. Heb je captain Jack Nog ergens gezien? (grapje)
    Fijne week nog en goeie reis terug!

  • 26 Oktober 2010 - 07:41

    Dieneke:

    hey ellen,

    Geniet nog even volop van je laatste dagen!! Klinkt toch allemaal wel erg leuk hoor, wat je doet en meemaakt! Maar vindt het ook wel erg leuk om je snel weer te zien :)

    liefs,
    Dieneke

  • 26 Oktober 2010 - 08:17

    Marjan :

    He Zusje,

    Geniet van je laatste week!!!
    Sinds wanneer lust jij kreeft? en koffie?

    tot volgende week
    dikke kus

  • 26 Oktober 2010 - 16:46

    Anneke:

    hoi ellen,
    nou dat was het dan zowat. wat is 2 maanden kort he?! je hebt al wel veel gezien en beleefd. dat vergeet je nooit meer. je hebt vast no heeeel veeeeel foto's. ik hoop dat je met een goed gevoel terugkijkt op deze gave tijd.
    liefs en tot gauw? anneke

  • 27 Oktober 2010 - 07:18

    Au3:

    Haaaaaaaaaaaa die Ellen!!! Nou wat gezellig dat je alweer bijna terugkomt.
    mooie Jamaica jurk heb je aan op een van die foto's en wat ziet die kreeft er lekker uit!

  • 27 Oktober 2010 - 09:39

    Flip:

    Gelukkig heb je de karate oog truc niet hoeven toepassen ......

  • 27 Oktober 2010 - 11:50

    Tessa:

    Laatste weekje alweer!
    Nog maar volop van genieten..

    X

  • 29 Oktober 2010 - 17:01

    Papa:

    Hallo Ellen,

    nog even genieten en dan zit je eerste grote reis er op.
    Een fijne en voorspoedige terugreis gewenst en ik hoop dat je of slaapt onderweg of veel gezellige reisgenoten hebt.

    Tot maandag

  • 08 Juni 2011 - 15:37

    Jessica:

    hoi hoi, wij gaan over 2 weken naar Jamaica, en via deze weg wilde ik ff wat informatie krijgen. Super gaaf te lezen hoe jij het hebt ervaren! De foto"s zijn spectaculair! en wat een vriendelijke mensen om je heen, en de kindjes fantastisch!!!!! groetjes, Jessie!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Jamaica, Kingston

Ellen

In 1986 werd ik geboren in Dedemsvaart. Vanaf mijn 18e heb ik op verschillende plekken in NL gewoond; Sittard, Hengelo, Hardenberg, Zwolle, Enschede en Helmond. In 2010 heb ik 2 maanden vrijwilligerswerk op Jamaica In 2013 ging ik 5 weken backpacken in Argentinië. In november 2014 vertrek ik voor een jaar naar Johannesburg, Zuid Afrika, om daar een jaar lang te gaan wonen en werken!

Actief sinds 19 Juli 2010
Verslag gelezen: 257
Totaal aantal bezoekers 39834

Voorgaande reizen:

04 November 2014 - 03 Mei 2015

Wonen & werken in Johannesburg, Zuid-Afrika

25 Augustus 2013 - 01 Oktober 2013

Argentinië

04 September 2010 - 01 November 2010

Ellen at Jamaica

Landen bezocht: