Een gemiddelde werkdag - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Ellen Berg - WaarBenJij.nu Een gemiddelde werkdag - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Ellen Berg - WaarBenJij.nu

Een gemiddelde werkdag

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Ellen

20 November 2014 | Zuid-Afrika, Johannesburg


De eerste twee werkweken zitten er alweer bijna op. Een goed moment om eens een gemiddelde werkdag te beschrijven. Weten jullie ook ongeveer wat ik hier door de weeks uitspook!

Bij IBM maken we werkdagen van 8 uur waarbij de pauze exclusief zijn. Je bent dus 9 uur op je werk aanwezig, waarvan je er 8 werkt. We hebben 2x 15 min. break en 1x 30 min. Die tijden op zich zijn natuurlijk vrij normaal, maar de tijd vliegt in de pauzes! En ik was nogal verwent qua pauzes ;-)

De starttijden zijn tussen 7:00uur en 11:00uur. Iedere maand krijgen we een rooster. Omdat ik eerst in Amsterdam werkte en ze niet zo goed wisten hoe het zou verlopen, werk ik de hele maand november van 9:00uur tot 18:00uur. Op zich prima qua starttijd, maar ik ben ook wel laat thuis. Vanaf december een meer afgewisseld rooster en dat is wel fijn.

Deze maand sta ik rond 7:15uur op, neem een douche en een ontbijtje en tegen 8:00uur rij ik richting mijn werk. Ik heb nu een fijn huurautootje, dus dat is prima rijden. De eerste paar keren reed ik met tomtom, die buurman zo had ingesteld dat ik niet alleen maar file rij. De route ken ik inmiddels uit m’n hoofd!
Halverwege heb ik wel één file. Ze hebben hier een paar hoofdwegen die over één brug moeten. De hoofdwegen zijn aangepast, maar de brug helaas nooit… Die is tweebaans en dus een ramp! Gelukkig valt het tot nu toe mee en is het maar 10 min. stapvoets rijden

Zoals jullie al weten rijden ze hier aan de linker kant. Zodra je gewoon het verkeer volgt, leer je dat zeer snel. Ik denk dat ik over een jaar in NL echt wel weer moet wennen. De auto’s zijn hier voornamelijk wit. Dat heeft twee redenen. 1: de zon, een witten auto is toch net iets minder warm dan een zwarte. 2: de auto’s worden hier standaard wit afgeleverd, wil je een kleurtje, dan betaal je meer. Ik heb nu ook een witte auto, een Nissan Micra.

De meeste auto’s op mijn route zijn good looking cars in een meestal prima staat. Ook houdt iedereen zich eigenlijk heel netjes aan de regels. Dat komt ook wel omdat mijn route richting Sandton City is, de duurste wijk van Johannesburg en op een wijk in Kaapstad na, de duurste van heel Zuid Afrika. De mensen weten zich dus best te gedragen. Bij een gelijk kruispunt is het om en om. De auto die eerst komt, steekt eerst over, dan de volgende en zo verder. Als een stoplicht het dan niet doet, gaat het misschien iets langzamer, maar heel netjes. Daar kunnen ze in NL nog iets van leren! Ook laat iedereen je netjes invoegen waar nodig!

Goed ik wijk af.. Mijn werkdag.. Rond 8:40uur ben ik op m’n werk en haal ik een lekker kopje café latte. Kan ik rustig de werkdag beginnen

Dan loop ik naar de desk. Dat is de afdeling waar wij alle telefoontjes aannemen.
Bij IBM Johannesburg zijn een aantal afdelingen. Een daarvan is het Delivery Centre ABN AMRO. Waar dus de helpdesk zit en ik dus werk.

Ik heb m’n vaste plek en dat is fijn, want dan kan ik daar wat spulletjes laten staan zoals oploskoffie, suiker, thee, mijn eigen thee/koffie kop, mijn aantekeningen boek en wie weet straks ook wat kaarten en foto’s vanuit NL

Even over die oploskoffie en thee. In S.A. is gewone koffie vrij duur en oploskoffie heel gewoon. Niet het beste, maar te doen. Daarnaast moet bij heel IBM wereldwijd iedere medewerker voor z’n eigen koffie en thee betalen. Nog nooit eerder bij een ander bedrijf meegemaakt, maar goed, het is zoals het is. Gelukkig hebben we op onze afdeling een boiler met kokend water (soort old school cooker!) waarmee we dus kunnen verzorgen in onze eigen thee, koffie, cup a soup, noodles e.d.

Goed, ondertussen ben ik dus op mijn werkplek, heb ik collega’s gedag gezegd, ga achter mijn eigen computer zitten en log in via de telefoon. Dat moet voor je starttijd, voor mij voor 9:00uur dus.

Dan moet ik alles opstarten. We hebben twee beeldschermen en werken in 3 computer omgevingen. De eerste in Linux, dan start ik Virtual WBP op en daarna Solon Admin. Linux met IMKD en Sametime op het ene beeldscherm. WBP en Solon Admin op het tweede beeldscherm. Jullie lezen het al, ik wordt nog een nerd hier.. haha. Linux is de ‘gewone’ computer van IBM, zeg maar je windows. IMKD is onze data base met onze email en vrijwel alle problemen+oplossingen die kunnen voorkomen bij de users. Sametime is een soort messanger voor collega’s onderling. Voor vragen en voor fijn ouwehoeren onder werktijd!!
Virtual WBP is het ABN AMRO omgeving. Daarin zit ons administratie systeem, de ABN AMRO mail, verschillende scripts die problemen oplossen en kunnen we in de computers kijken, zowel als daadwerkelijk de computer van de ander overnemen of een kijkje nemen aan de ’achterkant’.

Alles opstarten duurt op z’n minst 10 min. Het zijn nogal wat systemen met de nodige beveiliging e.d… Als alles opgestart is ga je ‘auto in’ oftewel dan kun je gebeld worden. Het is een tijd heel druk geweest, dan krijg je het ene telefoontje naar de andere. De laatste tijd is het rustiger. Soms bijna saai.. Gelukkig heb je dan je Sametime, kletsen met collega’s en internet op mijn telefoon. De verleiding is groot om op de computer op internet te surfen, maar dat mag helaas echt niet. Niet dat iedereen zich daar aan houdt, maar ik werk er net, dus zal me nog maar even gedragen! ;-)

Over de users. Dat zijn medewerkser van de ABN AMRO die bellen met ICT problemen, zoals paswoord vergeten, profiel loopt vast, computer doet het niet meer, netwerkkabel stuk, printer problemen, programma problemen, mail werk niet enz. enz. Ik zit nu op de paswoord en pc/printer lijn. Alles mbt paswoorden en computer problemen behoor ik op t kunnen lossen. Ja, behoor, want ik weet het nog niet alles. Wel al erg veel trouwens, maar moet ook nog wel eens om hulp vragen en daarnaast zijn wij niet tot alles bevoegd en moet je een ticket loggen. Een ticket aanmaken die de tweede lijn oplost.

Het computersysteem van de abn begin ik nu wel ongeveer te begrijpen, maar echt ict ben ik nog niet hoor, je hoeft me echt niks te vragen over wat ik niet heb geleerd in de training of niet in het imkd staat!

Sommige telefoontjes zijn met een paar minuten opgelost, sommige problemen duren echt een uur voordat het is opgelost. Nou dan ben je wel ff gaar!!

Het werk ansich is eigenlijk best grappig. Vooral als ik het zelf krijg opgelost! Wat gelukkig ook steeds vaker gebeurt! Daarnaast gaan de werkdagen vrij vlot en is het ook een gezellig gebeuren op de desk.
We zitten met een hoop Nederlanders, maar ook Surinamers en zuid afrikanen die nederlands hebben geleerd.

In mijn eerste week had ik een dag dat het allemaal niet zo liep en toen vroeg ik me echt af waarom ik toch ook alweer voor deze job had gekozen??
Kwam de dag daarna ook nog eens een positieve reactie op mijn sollicitatie voor danstherapeut in Duitsland, dat ze me heel graag op gesprek wilde..

Maar goed, ik ben niet naar S.A. gekomen voor deze fantastische functie maar voor het land en het buitenland avontuur. En hier zal ik dan ook echt even blijven. En Duitsland is jammer, maar ga niet na een week mijn spullen weer pakken. Dus ik blijf voorlopig lekker hier de ICT Helpdeskmedewerkster uithangen en verder wel op zoek naar een dansschool en zien wat het hier verder nog allemaal brengt! Desnoods een uurtje in het weekend zwart of vrijwillig een dansimprovisatie/-expressie geven!

Tijdens mijn werk neem ik ongeveer om de 2 uur pauze. Dat is dan ook wel even nodig. Je telefoon zet je dan op de juiste tab, zodat men kan zien wat je doet/waar je uithangt. Ja, alles wordt geregistreerd..
Inhoudelijk kan ik verder niet op m’n werk ingaan, heb geheimhoudingsverklaring moeten ondertekenen. Dus daar houd ik me braaf aan!

Aan het einde van de werkdag sluit ik alles weer af, ook dat duurt bijna 10 min.! Dan wandel ik na de parkeergarage, pak de auto en rij in 20 min. naar huis. Omdat ik nu om 18u vrij ben, rij ik achter de files aan en ben ik lekker snel thuis!

Maar goed, nog steeds rond half 7 pas thuis en pas later als ik nog boodschappen moet doen. Dan nog koken en pas laat eten dus. Ik was de afgelopen maanden toch echt wel beetje verwend bij oma en als ‘nomade’ waarbij er meestal voor mij werd gekookt!

Verder ’s avonds tijd voor filmpje kijken, mijn blog bijwerken, muziek luisteren, dansen door mijn woonkamer en badkamer, blij kletsen met de buurman, binnenkort weer dansles (ben druk bezig met dansles zien te verkrijgen hier!), chillen in mijn badkuip of iets anders. Dan sluit ik de dag af met uiteraard nog ff lezen in bed en lekker slapen en klaar maken voor de volgende dag.

En morgen nog een dag en dan weer weekend! Hopelijk komt het mooie weer weer terug, want het is hier best beetje koud voor de tijd van het jaar. Zit hier gewoon met lange broek en fleece vest… Maar het gaat overdag in ieder geval weer de goede kant op!

Nou lieve allemaal, dat was een gemiddelde werkdag plus wat extra info

Lieve groet uit Jo’burg

Xxx Ellen

  • 20 November 2014 - 21:18

    Anneke:

    Hoi Ellen, leuk om zo ff te lezen hoe je je dagen doorkomt. Knap hoor hoe je al die computerdingen leert en doet. Groot gelijk dat je hier in dit mooie land een poos wilt blijven. Hoop dat je een leuke dansplek vindt. Groetjes en xx

  • 20 November 2014 - 21:20

    Lycke:

    Leuk om te lezen hoe je werkdagen er uit zien El!
    Dikke kus

  • 20 November 2014 - 21:32

    Marjan:

    He zussie, leuk om te lezen hoe je werkdag eruit ziet. Lijkt best wel op de mijne bij de belasting. Ik heb dat lang gedaan. Lukt jou ook!! Xx

  • 20 November 2014 - 22:37

    Elly:

    He Ellen,
    Heerlijk bericht vanuit SA..... je kan altijd ook nog schrijfster worden.....mooi verhaal weer!
    ik vind het knap hoor dat je toch wel heel snel zo 'thuis' bent in de computer wereld... jij die altijd dansend door het leven ging en de computer alleen privé nodig had.... en voor problemen daarmee anderen om raad vroeg....
    lekker handig zo'n jaartje .... zeker leerzaam!!!!
    T is even door de begintijd heen worstelen.... vrije tijd besteding zoeken...dansen...
    Vrienden maken..... gaat vast lukken en dan pak je je eigen leven weer op maar dan in SA met bijzondere natuur en andere cultuur.
    En danstherapeut.... dat word je gewoon hierna weer.
    knuffel de buuf!!


  • 21 November 2014 - 12:26

    Jos Eeftinck:

    Hoi Ellen,

    Leuk wat van je te horen. Ben benieuwd hoe het dansen je daar vergaat en of je daar leuke contacten op doet.
    Hoe zijn de collega's wat dat betreft? Staan ze open voor meer contact dan alleen werk, of is dat nog te vroeg?
    Nou ik hoor het wel,

    groetjes Jos

  • 27 November 2014 - 14:33

    Rick:

    Hoi Ellen,

    Na wat zoeken op Google naar mensen met ervaring als helpdesk-medewerker voor ABN-AMRO in Johannesburg kwam ik op jouw blog terecht. Ik heb zelf ook naar deze functie gesolliciteerd, maar zou graag nog even wat vragen stellen aan een medewerker voor ik de knoop doorhak om te gaan. Zou ik jou misschien wat vragen mogen stellen over het werk en het leven in Johannesburg? Zo ja, kan ik je bijvoorbeeld een mail sturen?

    Ik hoor graag van je,

    Vriendelijke groet,

    Rick Smits

  • 27 November 2014 - 14:47

    Ellen:

    Hoi Rick

    Tuurlijk, geen probleem!
    Je kunt mailen naar elle_221@hotmail.com

    groetjes
    Ellen

  • 02 December 2014 - 10:43

    Rick:

    Top, ik heb je een mailtje gestuurd. Alvast bedankt!

  • 10 September 2020 - 10:41

    Vincent G:

    Hoi Ellen!

    Ik heb in 2006 nog IMKD (met een paar anderen) geïmplementeerd en gevuld met cases en oplossingen. Ik was de 2e groep die aankwam voor ABN-Amro helpdesk.

    Zit je nog in Jo-burg of ben je weer naar NL gegaan? Ik heb er maar 6 maanden gewerkt en vond het salaris heel erg laag. Ik kon er nauwelijks van rondkomen. Maar had in NL ook nog verplichtingen destijds en dat maakt het moeilijker m.b.t. wisselkoers. Inmiddels woon ik ruim 5 jaar in zuid Zweden in een houten huisje midden in een bos (natuurgebied).

    Nou ja, groeten uit Zweden en het ga je goed!.
    Vincent.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Johannesburg

Wonen & werken in Johannesburg, Zuid-Afrika

Na maanden van voorbereiden, afwachten en geduld hebben, gaat het er nu dan echt van komen, ik ga vanaf november een jaar wonen en werken buiten Nederland! En zelfs buiten Europa, want ik ga naar Johannesburg, Zuid-Afrika!!

Na ruim 28 jaar wonen in Nederland, 2 maanden vrijwilligerswerk op Jamaica, 5 weken backpacken door Argentinië en verschillende vakanties en uitstapjes in het buitenland, is het nu tijd om eens wat langer op een plek buiten NL te verblijven.
Iets wat ik eigenlijk al vanaf de HAVO wil, maar wat er nooit van is gekomen. Het was nu 'nu of nooit', dus het is nu geworden!

Ik zal als ICT Helpdesk-medewerkster gaan werken voor IBM. Zij doen o.a. de klantenservice voor de medewerkers voor ABN-Amro en zoeken daarom Nederlandssprekende medewerkers. De functie is natuurlijk wat anders dan danstherapeut zijn, maar het is voor mij een mooie gelegenheid om eindelijk eens een jaar in het buitenland te wonen en te werken. Met veel enthousiasme heeft IBM mij aangenomen en ik zal ook hopelijk met veel enthousiasme het reilen en zeilen in een compleet andere cultuur ervaren.

Natuurlijk zal het spannend worden en Johannesburg is nou niet echt de veiligste stad op aarde. Gelukkig wordt ik daar goed opgevangen en begeleid door de medewerkers van IBM. Ik zal me ook netjes aan de veiligheidseisen houden!

Uiteraard zal ik vrienden, familie en mijn katten gaan missen. Gelukkig wordt er voor mijn katten goed gezorgd. En gelukkig bestaat er zoiets als internet, skype, facebook, email, whatsapp en deze blog. Ik zal jullie o.a. via mijn blog op de hoogte houden.
En hopelijk houden jullie mij ook een beetje op de hoogte van NL, zodat ik jullie toch niet al te veel hoef te missen ;-)

Liefs,
Ellen


Recente Reisverslagen:

02 Mei 2015

Dag Zuid Afrika...

13 April 2015

Cape Town (en nog wat info)

09 Maart 2015

Pilanesberg en SME

03 Februari 2015

Het eerste kwart

12 Januari 2015

het oude en nieuwe jaar
Ellen

In 1986 werd ik geboren in Dedemsvaart. Vanaf mijn 18e heb ik op verschillende plekken in NL gewoond; Sittard, Hengelo, Hardenberg, Zwolle, Enschede en Helmond. In 2010 heb ik 2 maanden vrijwilligerswerk op Jamaica In 2013 ging ik 5 weken backpacken in Argentinië. In november 2014 vertrek ik voor een jaar naar Johannesburg, Zuid Afrika, om daar een jaar lang te gaan wonen en werken!

Actief sinds 19 Juli 2010
Verslag gelezen: 617
Totaal aantal bezoekers 39829

Voorgaande reizen:

04 November 2014 - 03 Mei 2015

Wonen & werken in Johannesburg, Zuid-Afrika

25 Augustus 2013 - 01 Oktober 2013

Argentinië

04 September 2010 - 01 November 2010

Ellen at Jamaica

Landen bezocht: