Peurto Madryn y Ushuaia - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Ellen Berg - WaarBenJij.nu Peurto Madryn y Ushuaia - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Ellen Berg - WaarBenJij.nu

Peurto Madryn y Ushuaia

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Ellen

12 September 2013 | Argentinië, Ushuaia

Hola Amigos!

Mijn rondreis door Argentinie is alweer halverwege, wat vliegt de tijd..!
In die 2,5 week al een hoop meegemaakt, waarvan jullie het eerste hebben kunnen lezen in verslag deel 1. Hier komt deel 2. Veel leesplezier!

Mijn vorige verslag eindigde op mijn tweede dag in Puerto Madryn, een plaats halverwege de oostkust van Argentinie.
Mijn tweede dag ben ik samen met Gavin, Engelse kamergenoot, naar El Doradillo gefietst. Dat was een beste onderneming omdat de wegen hier natuurlijk niet lekker vlak zijn en mijn moutainbike niet helemaal top was.
Maar het was het waard, want na 1 uur fietsen kwamen we aan bij het strand van El Doradillo, waar we vanaf het strand walvissen hebben gezien!!! Echt een hele hoop! De walvissen zijn daar een aantal maanden, de mama's leren dan namelijk hun baby hoe en wat. Dat is een mooi gezicht. Heb er foto's van, maar die komen later.

Woensdags was de bedoeling om een musuem dag te houden in de buurt van Puerto Madryn, maar helaas werd ik grieperig wakker... Beetje koorts, slapjes en keelpijn... Heb de ochtend dan maar rustig aan gedaan en mijn vervolg reis verder uitgestippelt. In bed blijven liggen en niks doen, daar had ik dan ook weer geen zin in, daarvoor heb ik niet zo'n eind gereisd!
's Middags knapte ik gelukkig iets op en ben ik met Cecilia&Fede (uit Buenos Aires) en Remy (uit Deurne bij Eindhoven) naar Eco centrum geweest, een museum in de buurt van ons hostel, waar vanalles wordt verteld over het zeeleven hier. Best interassant, maar had er toch wat meer van verwacht, vooral voor de prijs.. Maar goed, toch ff buiten geweest en weer een ervaring erbij!

Donderdag gelukkig redelijk goed te pas en het was erg mooi weer. Vandaag had ik een trip naar Peninsula Valdes, een beschermd natuur gebied waar veel wildlife te zien is. Het gebied lijkt klein op de kaart, maar is toch al bijna net zo groot als Overijssel! Met een busje werd ik opgehaald en met nog een aantal touristen meer zijn we het schiereiland over geweest. Daar hebben we ook een boottocht gemaakt en walvissen gespot! Hier kwamen ze echt heel dichtbij, ze zwommen gewoon naast de boot. Een magisch gezicht en gevoel!! Heb ze zelfs zien springen!!
Op de terugvaart ook nog wat pinguins zien zwemmen.
De tour ging verder over land met een aantal stops, hierbij o.a. zeehonden, zeeolifanten, soort lama's, soort grote konijnen, een stikdier, schapen, wilde paarden en een hoop volgels gezien! Erg leuk!

's Avonds heb ik mijn tas gepakt, nog ff een biertje gedaan met alle leuke mensen van het hostel, en ben ik naar met de bus naar Comodore Rivadiva vertrokken. Een tocht(je) van 6 uur, om vervolgens vanaf daar met het vliegtuig naar Ushuaia te gaan.
Een hele onderneming, want niemand die daar engels spreekt en mijn spaans is ook nog niet zo denderent... Gelukkig is het toch goedgekomen.
Het was een hop on/ hop off vlucht, wat betekend dat die een aantal keer stopt voordat ik bij mijn overstap punt was. En het was een schattig vliegtuigje waarbij de deur naar de cockpit halverwege de vlucht gewoon open stoend. Toen heb ik een foto gemaakt, dat zag de piloot en die wenkte mij te komen. Dus dat heb ik dan maar gedaan, en heb in de cockpit met beide piloten gekletst. Te grappig, wanneer maak je dat nou nog mee!
Toen ik Rio Gallegos over moest stappen naar ander vliegtuig, kwam die ene piloot ook ff uit zijn vliegtuig en kwam nog ff op het vliegveld een praatje met mij maken! grappig toch?! Maar goed, hij moest de ene kant op en ik de andere kant op vliegen, dus dat was het piloten avontuur!

Na een vertraging van ruim een uur ging de vlucht verder en landde ik om 14uur op Ushuaia, Terra del Fuego (vuureiland). Super mooi om aan te komen. Je vliegt vanaf het water richting de vliegveld, met een uitzicht van water met daarachter het stadje en de besneeuwde bergen, super mooi!! Met de taxi toen naar hostel gegaan. Een fijn hostel, maar met wel 2 nadelen, de verwarming laten ze ' s nachts aan, daar houd ik niet zo van.. en je moet via buiten als je van gezamelijk gedeelte naar je kamer wil, en das koud...
Ushuaia is namelijk de meest zuiderlijke stad van de wereld, ligt ' dicht' bij Antarctica, gemiddelde temperatuur is rond vriespunt. En ze de stad ook wel, Fin del Mundo.

De vrijdag in Ushuaia beetje rondgelopen, bekeken en uitstapjes uitgezocht.
Zaterdag werd ik weer verkouden wakker... licht grieperig, zere keel en neus dicht... Al dat reizen en die temperatuur verschillen zijn niet zo goed voor mn lijf... Maar goed, eerst maar weer rustig aangedaan, neusdruppels en paracetamol gehaald bij de farmacia en 's middags toch ff cultureel gedaan. Heb twee musuea bezocht. De eerste was het Prison Musuem, het Alcatraz van Argentinie. De gevangis werd tot 1948 gebruikt en is nu omgebouwd tot musuem. Met een aantal vleugels met kunst en info over vanalles en nog wat, zelfs over de VOC! En een vleugel met hoe het er oorspronkelijk uit zag, nou daar wil je niet zitten en het is er vooral koud, want verwarming hadden ze daar niet echt...
Daarna naar Yaman musuem geweest, oorspronkelijke bewoners van Terra del Fuego. Mensen die geen kleding droegen, want hun huid was gewent aan de extreme kou!

Zondag ben ik voor het eerst sinds 10 jaar weer gaan skien! Op Glacier Martial, vlakbij Ushuaia. Heb eerst maar uurtje les genomen, want wist niet of ik het nog wel zou kunnen. En die les was ook wel nodig, maar gelukkig pikte ik alles snel weer op en was het een aardige engelsprekende leraar die ik had. Na de les ben ik nog verschillende keren de gletsjer alleen afgeskied. Halverwege de middag de laatste afdaling gemaakt, want na al die jaren, was het toch wel vermoeidend. Maar zeker leuk om te doen en ik kan het dus nog/weer! En vooral afdalen en dan in de verte de zee zien liggen is erg mooi!

Maandag ben ik met een tour naar Tarra Mayor gegaan. Hier hebben een husky slee tour gehad. Super leuk om dat eens mee te maken! Super mooie honden en een magisch gevoel om door hen voortgetrokken te worden over de sneeuw! Had voor mij ook nog wel langer mogen duren!
Maar naar een half uur was het tijd om zelf door de sneeuw te gaan, op sneeuwschoenen hebben bijna 2 uur gewandelt op de besneeuwde bergen. Ook weer een bijzondere en leuke ervarging. Ook wel vermoeiend, maar halverwege kregen we warme chocolademelk en argentijnse appeltaart en konden we er weer tegen!

Dinsdagochtend vroeg ben ik met de bus weer vertrokken uit Ushuaia op weg naar het vaste land. Omdat de helft van Terra del Fuego bij Chile behoort, en de wegen niet zo veel zijn, moesten we met de bus door Chile. Een hele onderneming met paspoort en tassen controle en al. Hierdoor duurt de reis lang, maar kun je af en toe wel de benen strekken.
Je tas wordt gecontroleerd op eten, want dat mag je niet meenemen naar Chile, zijn ze echt streng op, boetes zijn hoog. Gelukkig ging het goed!
En ik heb weer wat stempels in mijn paspoort!
Om van het einland naar het vaste land te komen, moest de bus ook nog een stukje op de boot. Dus ook dat weer meegemaakt, altijd leuk, ff varen.

Dinsdag middag kwam ik, 2 uur te vroeg, de bus had er 2 uur korter over gedaan!, aan in Rio Gallegos. Hier ben ik een nachtje geweest, omdat het vooral een overstap city is, om reizen te vervolgen. Heb nachtje in hotel gelogeerd en dat was ook wel ff fijn, ff ruimte voor jezelf, na al die hostels waar je de slaapkamer en alles deelt.

Woensdag met de bus naar El Calafate gegaan. Een tochtje van 4 uur, ja dat is hier een korte afstand!!
El Calafate ligt in het zuid westen, vlakbij de grens met Chile. Het is een toeristisch maar erg mooi plaatsje aan een groot meer met daarachter besneeuwde bergen! Ik zit een hostel met uitzicht daarop, super mooi!

Nu is het alweer donderdag 12 sep en is mijn reis dus al op de helft.
Heb in 2,5 week al ruim 3500km afgelegd en ben nu in mn 4e verblijfplaats. Heb al veel gezien en gedaan, zoals jullie konden lezen.
Tot zover bevalt het nog steeds erg goed!!
De verkoudheid is er helaas nog wel, maar gaat gelukkig wel ietsje beter.
Helaas dan wel weer last van mijn knie... Altijd iets dus...
Maar daar laat ik me mooi niet door tegenhouden, want ik blijf nog lekker 2,5 week genieten en rondreizen hier!!

In El Calafate blijf ik trouwens tot dinsdag, ff een langere tijd op een plek, ook wel ff fijn. Dan vlieg ik naar Buenos Aires, om mijn reis daarna voort te zetten in het noorden van Argentinie.
Maar eerst dus genieten van de schitterende omgeving van El Calafate!

Veel liefs

Adios,

Ellen

  • 12 September 2013 - 18:32

    Mama:

    Hoi ellen, wat maak je toch veel mee, ik zou het best ook eens willen proberen, maar niet in mijn eentje,Ik vind het knap dat je dit helemaal alleen doet. Maar zo te lezen gaat het prima, jammer dat je soms wat ziek bent, maar af en toe wat rust nemen en een paracetemolletje nemen.Thuis gaat alles zijn gangetje, gewoon naar achoolen af en toe lopen met Hennie. Dus je ziet, in jouw ogen even een saai weekje.De foto's zijn leuk om te zien , prachtig gewoon.
    Nou ellen, wees voorzichtig, neem af en toe wat gas terug en dan hoor ik wel weer van papa hoe het gaat daar zo ver van huis.
    Een dikke knuffel en kusje van mama

  • 13 September 2013 - 00:22

    Lycke:

    Lieve El
    Ik heb vreselijk moeten lachen om je stikdier (soms is een woord gewoon heel grappig wanneer 1 letter ontbreekt) en ben lichtelijk (lees: enorm!!) jaloers op je walvissen spotten en husky tocht, echt fantastisch!!
    Pas goed op jezelf, hoop dat je je de komende 2,5 net zo goed vermaakt en lekker fit bent
    Dikke beso (dat is 1 van de weinige woorden die ik ken in het Spaans haha) vanaf t platteland! -xxx-

  • 20 September 2013 - 22:36

    Aldwin:

    Hoi Ellen,

    Geweldig avontuur weer!! Je ziet veel van het land.!! Heel veel plezier met de rest van je rondreis.
    Kijk wederom uit naar je nieuwe avontuur!!

    Groetjes Aldwin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

In 1986 werd ik geboren in Dedemsvaart. Vanaf mijn 18e heb ik op verschillende plekken in NL gewoond; Sittard, Hengelo, Hardenberg, Zwolle, Enschede en Helmond. In 2010 heb ik 2 maanden vrijwilligerswerk op Jamaica In 2013 ging ik 5 weken backpacken in Argentinië. In november 2014 vertrek ik voor een jaar naar Johannesburg, Zuid Afrika, om daar een jaar lang te gaan wonen en werken!

Actief sinds 19 Juli 2010
Verslag gelezen: 266
Totaal aantal bezoekers 39807

Voorgaande reizen:

04 November 2014 - 03 Mei 2015

Wonen & werken in Johannesburg, Zuid-Afrika

25 Augustus 2013 - 01 Oktober 2013

Argentinië

04 September 2010 - 01 November 2010

Ellen at Jamaica

Landen bezocht: