Buenos Aires - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Ellen Berg - WaarBenJij.nu Buenos Aires - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Ellen Berg - WaarBenJij.nu

Buenos Aires

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Ellen

03 September 2013 | Argentinië, Buenos Aires

¡Hola Amigos!

De eerste week Argentinie zit er al weer op.
Mijn Tango cursus in Buenos Aires is daarmee ook alweer afgelopen.
De tijd vliegt nu al voorbij, gelukkig vergeet ik niet te genieten!!

Na een lange, maar goede reis, ben ik vorige week maandag veilig aangekomen in B.A. Met de taxi ben ik van het vliegveld naar Boutique hotel Livans gebracht (Palastine 1184, Palermo, B.A.). Wat een ontzettend mooi hotel. Voor degene die Julia´s Tango kennen, daar lijkt het op. Voor de andere, gewoon ff googelen!
Het is echt een mooi, gezellig, sfeervol hotel in oude sfeer.
Ik had ook nog eens de pink room, nr3, dus voelde me al snel thuis!

Maandag heb ik vooral rondgelopen bij mij in de wijk Palermo. Dat is een upcoming wijk in B.A. Het heeft delen wat vooral heel grijs aandoet, maar ook hele mooie stukken, beetje parijs/rome achtig. Het was nog wel koud, rond 10c, maar gelukkig scheen de zon! Heb een paar parken bezocht, langs winkels gewandelt en boodschappen gedaan. Dat vind ik altijd leuk, een buitenlandse supermarkt!

Geld pinnen bij de bank was trouwens wel een hele ondernemen, je hebt een stuk meer opties dan in NL en dat geven ze gewoon in het spaans aan... Gelukkig is het goedgekomen. 1,- euro = 1.-$ (argentijnse peso).
Omrekening door 7 dus, de tafel van 7 ken ik dan ook weer uit mijn hoofd!

Maandag avond ben ik vroeg gaan slapen, was de bedoeling om ff te rusten en dan te gaan eten, maar ik was zo moe van de jetlag en het reizen, dat ik van 19u tot de volgende ochtend 6u geslapen heb!

Dinsdag heb ik een city walktour (inbegrepen bij mijn tango arrangement). Samen met een amerikaans stel, leuke mensen, en een argentijnse gids, Peudro (Pieter,25) zijn we de belangrijke bezienswaardigeheden van B.A. afgegaan. Te voet en met metro en bus. Nog steeds was het vrij koud, maar wel zonnig! Ik ben bijvoorbeeld bij Plaza San Martin geweest,Plaza de la Republica, Plaza de Mayo, Casa Rosade en Cementorio de la Recoleta. Hoe en wat dat precies is, dat leg ik thuis wel uit aan de hand van de foto´s. Wat wel bizar was, as Cementorio de la Recoleta, begraafplaats van de arisctoracten waar Evita Peron begraven ligt. Dat is dus echt een belangrijke touristische trekpleister. En dat is bizar, want je loopt wel over een begraafplaats waar allemaal dode mensen liggen...
Er was zelfs een stel dat lachend met graf van Evita op de foto ging....
Ik heb er dan ook niet lang rondgelopen, vond het prettiger toen ik er weer af was...
De begraafplaats was einde van de tour, ironisch toch haha.
Hierna heb ik van Pieter nog wat bruikbare info gehad over B.A. en vervoer. Tegen einde van de middag/begin avond terug naar hotel gegaan en ´s avonds lekker gegeten in een restaurantje. Wel met woordenboek mee, want dan wist ik terminste wat ik ging bestellen.

Mijn spaans is dan ook nog niet zo super, wat soms best lastig is. Er zijn hier wel mensen die engels spreken, dus je komt er altijd wel uit. Maar ik had het netter gevonden, en handiger, als ik net iets meer spaans kon. Maar het begint langzaam te komen! Al doende leert men!

Woensdagoverdag weer rondgelopen, museum Evita bezocht en in Garden Japonis fijn in het zonnetje zitten lezen. Het was eindelijk goed lente weer, 22c en zon!
´s Avonds mijn eerste tango les gehad. Dat was in een mooi pand op 15min lopen van mij vandaan. Ik had eerst een indi blok en daarna groepsles. Ik wist nog iets van mijn 2 workshops die ik eerder in NL had gehad, maar moest gelijk ook veel bijleren. De indi les was van Sarah. Een meisje uit Zweden die door de Tango in B.A. verzeilt is gegraakt en niet meer is weggegaan!!
Daarna de groepsles, dat is wel ff wennen. Moet je ineens met allerlei mannen dansen. Op zich niet verkeerd hoor, maar als vrij nuchtere hollandse is dat ff wennen. Gelukkig went dat vrij snel, want iedereen doet het. Je merkt wel veel verschil tussen de verschillende danspartners.
Tango is op zich niet heel moeilijk. De passen zijn niet heel ingewikkeld. Maar je moet als dame goed kunenn volgen en als man goed kunnen leiden. Tja, dan heb je een goede match nodig. Gelukkig heb ik aantal fijne dansen gehad!!

Donderdagochtend en vrijdag begin middag had ik twee indi lessen bij een andere tango school, tango klassieke stijl. Gewoon in een flatgebouw waarvan een appartement omgebouwd is tot danszaaltje. Hier kreeg ik les van een argentijnse jonge vrouw en een argentijnse man was de dansassistent/danspartner. Beide konden ze niet echt engels en ik dus niet echt spaans. Gelukkig is dans, en dus tango, een universele taal, dus het is helemaal goed gekomen. Heb echt veel geleerd en met veel plezier gedanst!!

Donderdag avond had ik een Tango diner show. Was inbegrepen bij mijn tango reis. Bleek dat een nogal chique iets te zijn. Kwam ik daar aan op mn vans... Gelukkig droeg ik nog mn zwarte lange (zomer) jurk.
Heb heerlijk gegeten, 3 gangen, en de show was erg mooi om te zien!!
Nu dus goed oefenen, en wellicht kan ik dat straks ook, whahaha.

Zaterdagmiddag heb ik mijn ticket gehaald voor de bus voor zondag naar Puertro Madryn. 1335 km van B.A. af. Dat kost maar 75euro dus das een koopje! En de bussen zijn hier super. Zelfs de goedkoopste klasse (die ik dan had) is al veel beter dan een busreis in NL naar bijv. spanje!
Toen ik de middag weer door B.A. ben gaan lopen, o.a. de havens heb gezien, kwam ik er achter dat ik toch wel veel gelopen en gedanst had en met niet geheel goed schoenen gebruik. En ja hoor, ik heb dus een blessure aan mijn voet...
Zaterdag avond had ik mijn laatste tango les, een groepsles, en dat was dus af en toe lastig met mijn voet. Maar ik wilde dit niet missen en heb op sokken prima mee kunnen doen. Moest en moet echter natuurlijk wel voorzichtig doen.
Bij die tangoschool was ´s avonds nog een Milonga (speciale tango dansavonden die door heel B.A. gegevens worden). Dit was een informele omdat het met beginnende leerlingen was. Het was iig super leuk. Maar dan merk je pas hoe belangrijk een goede leider en goed loslaten is. Dat laatste daar mag ik nog wel wat aan werken haha. Tja, ik ben gewoon gewent om indi te dansen!

Zondagochtend was het alweer tijd om mijn tas in te pakken. Gek hoor.
Overdag ben ik naar een belangrijke markt geweest. Iedere zondag is in AV. Defensa een markt. De hele straat, en die is groot, is vol met kraampjes met antieke spullen, 2e hands, nieuwe dingen en veel handgemaakt. Super leuk!! Heb me in kunnen houden niks te kopen, want ja ik moet nog 4 weken!
Eind van de middag/begin avond nog even bij Livians gelezen in de tuin en van daar een taxi gepakt naar Retiro, het bus/trein station van B.A.
Daar om 21u de bus gepakt naar Puerto Madryn. Het was een reis van 20u! Lang dus. Maar zoals ik al zei, de bus is goed, goede service en ook goed geslapen. Maar naar zo´n tijd zitten, had ik wel een beetje houten bibs...

Maandagavond kwam ik aan in Puerto Madryn. Dat is ten zuiden van B.A. en omdat Argentinie onder de evenaar ligt, zijn de seizoenen enzo hier omgedraaid. Hier is het dus kouder dan in het zuiden. Daarnaast regende het ook nog in P.M. dus het was ff omschakelen.
Via de lonely planet heb ik een fijn hostel gevonden waar gelukkig nog plaats was. Is wel weer iets heel anders dan zo´n boutique hotel, maar de mensen zijn erg aardig, je hebt hier veel meer contact, en ook mooie mannen hahah. ´s Avonds was er een typisch argentijnse bbq en heb heerlijk gegeten met de andere gasten hier, met een goed glas bier (zeg maar fles van 1 liter) erbij!. Na nog gedanst te hebben op ouderwetse disco muziek, ben ik toch maar gaan slapen. De meeste waren al terug in hun kamers en ik was ook wel moe.

Vandaag is het alweer dinsdag 3 sept! De zon schijnt, maar het is dus wel fris hier. Gelukkig heb ik genoeg goede kleding bij me!
Nadat ik dit dagboekverhaal af heb ga ik de stad hier maar eens verkennen. Je moet de walvissen vanaf de kade kunnen zien, dus dat wordt fijn! Dit is namelijk echt een plaats waar je komt voor de wildlife. Het is niet super goedkoop, maar ik wil het toch graag gezien hebben. Morgen ga ik waarschijnlijk een tour doen in/door Reserva Faunistica Peninsula Valdes.
Ik heb iig voor 3 nachten geboekt hier, zit in een 4 pers. kamer met nog 2 anderen. Daarna zal ik weer verder gaan naar het zuiden, naar de sneeuw!

Ik wens jullie een fijne week en geniet er van in NL!
Dan doe ik dat hier in Puerto Madryn!! :-)

¡Adiós!

Liefs Ellen






  • 03 September 2013 - 20:23

    Margriet Vonk:

    Hoi Ellen,

    Spannende reis maak je mee. Hartstikke leuk. Geniet ervan en houd ons op de hoogte.

    liefs, Margriet

  • 03 September 2013 - 22:11

    Elz:

    Wow El!! Klinkt geweldig indrukwekkend allemaal! :D Leuk om te lezen!
    Ik wens je een voorspoedig vervolg met hopelijk nog veel meer genietmomenten!

    Dikke knuf!
    -x- Elz

    ps. En wel voorzichtig doen hè! Wil je graag heel terug! ;P

  • 05 September 2013 - 12:31

    Aldwin:

    Geweldig verhaal. Wat jij doet met de Tango doe ik met het voetbal. Overal ff een dansje(wedstrijdje) meepikken. Tangohoppen dus!!
    Veel plezier bij de walvissen en ik hoop dat je niet opgeslokt word!!

    Ik kijk uit naar je volgende verhaal!! Doe voorzichtig en geniet!!!

    Groetjes

    Aldwin

  • 05 September 2013 - 21:21

    Maud En Edwin:

    Lieve Ellen,

    Wat leuk om je reisverslag te lezen. Erg fijn dat je het zo naar je zin hebt.
    Geniet van alle mensen, cultuur en natuur die je ontmoet.

    Een dikke knuffel en kus,
    Maud en Edwin

  • 08 September 2013 - 17:00

    Rosemarie. Mama:

    Hoi ellen, zo te zien en te lezen , ook via papa gaat alles naar wens. Je ziet veel dingen en je maakt veel mee. Ik hoop dat de komende weken ook alles goed gaat.
    Let goed op jezelf en je waardevolle papieren. Doe geen gekke dingen, anders slaap ik niet goed. Nog een dikke kus van mij en natuurlijk ook de groeten van papa.
    Kusje en een dikke knuffel van je moeder.

  • 13 September 2013 - 00:12

    Lycke:

    Kanjer!
    Kom ik er ineens achter dat je al een heel verhaal had geschreven wat ik nog niet eens heb gelezen!
    Heerlijk om via de verhalen toch een beetje je reisavonturen te kunnen volgen.
    Su-per-gaaf allemaal.
    Pas goed op jezelf, dikke kus!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

In 1986 werd ik geboren in Dedemsvaart. Vanaf mijn 18e heb ik op verschillende plekken in NL gewoond; Sittard, Hengelo, Hardenberg, Zwolle, Enschede en Helmond. In 2010 heb ik 2 maanden vrijwilligerswerk op Jamaica In 2013 ging ik 5 weken backpacken in Argentinië. In november 2014 vertrek ik voor een jaar naar Johannesburg, Zuid Afrika, om daar een jaar lang te gaan wonen en werken!

Actief sinds 19 Juli 2010
Verslag gelezen: 282
Totaal aantal bezoekers 40128

Voorgaande reizen:

04 November 2014 - 03 Mei 2015

Wonen & werken in Johannesburg, Zuid-Afrika

25 Augustus 2013 - 01 Oktober 2013

Argentinië

04 September 2010 - 01 November 2010

Ellen at Jamaica

Landen bezocht: