El Calafate & Rosario - Reisverslag uit Rosario, Argentinië van Ellen Berg - WaarBenJij.nu El Calafate & Rosario - Reisverslag uit Rosario, Argentinië van Ellen Berg - WaarBenJij.nu

El Calafate & Rosario

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Ellen

21 September 2013 | Argentinië, Rosario

¡Hola Amigos!

Verslag nummer drie! Op dit moment wacht ik op mijn bus naar Iguazu dus heb ik mooi even de tijd om mijn derde reisverslag te typen.

De laatste eindigde op 12 sep., dus ga ik verder bij 13 sep.
Toen was het vrijdag de 13e, wat voor velen een ongeluksdag is. Normaal geloof ik daar niet zo in, maar dit keer had ik wel pech. Zoals jullie weten had ik al last van mijn knie. Dat begon op woensdag toen ik van het hotel naar busstation liep. Ik liep gewoon, maar ineens deed het wat zeer en begon het te zeuren. Maar ach, zo erg was het ook weer niet dus gewoon doorgegaan. Woensdag avond in El Calafate werd het toch wat erger. Donderdag de 12e heb ik daarom maar wat rustig aan gedaan, maar wilde niet binnen blijven dus heb Lago Ninza bezocht. Een meer met daarbij allemaal volgels, zelfs flamigo´s!! Helaas kon ik er niet echt van genieten omdat lopen pijnlijk was...
´s avonds in hostel rustig aan gedaan en gehoopt dat het vrijdag beter zou gaan. Mijn tocht naar de glacier had ik echter al wel gecanceld, had al het idee dat dat vrijdags niet ging lukken.
En helaas vrijdag bleek voor mij niet de beste dag te zijn. Deze vrijdag kon ik er amper nog staan en lopen... Ik ben met de taxi naar het ziekenhuis gegaan. Daar werd ik gelukkig erg goed geholpen. Ging uit van erg lang wachten, maar het gaat hier een stuk vlotter dan in NL!!
Gelukkig was er een engelssprekende arts assistent, dus kon ik in ieder geval uitleggen wat ik had en begreep ik wat hij te zeggen had.
Mijn knie werd nagekeken en voor de zekerheid werd er een foto gemaakt. Niet dat ik er van uit ging dat er wat gebroken was, maar ach, altijd leuk zo´n kiekje. Vooral omdat ik de foto´s mee mocht nemen!
Gelukkig niet gebroken, maar volgens de arts een verstuiking van de knie.
Ik kreeg een injectie met medicatie in mijn bil en medicijnen van de apotheek tegen de pijn. In NL zou je dat dus nooit krijgen, maar ik was er blij mee! Verder hoeft de knie niet in verband, maar wel rust houden.
Ik heb mezelf toen maar getrakteerd op een fijne lunch in een eetcafe, want mijn uitstapje jaar El Calten, beklimmen van bergen, ging mooi niet meer lukken...

De vrijdag en zaterdag heb ik verder rustig gaan gedaan. Vrijwel hele dag mijn been omhoog gehouden en zo min mogelijk gelopen. Op vrijdagmiddag ging ik me toch erg vervelen en de medicijnen werkte ok, dus toch ff het dorpje ingeweest. Dat lopen was nog niet pijn vrij, maar je wilt op je reis ook niet de hele dag binnen zitten!

Zaterdag kwamen er een hoop nieuwe mensen in het hostel en dat was erg prettig. Allemaal individuele reizigers, maar samen een gezellig clubje. Met hen heb ik me dan ook prima vermaakt in de avonden en met Martijn (uit Zwolle) ben ik zondag toch naar Glacier Perito Moreno geweest.

Zondags dus naar de gletsjer. Om 9u werden we opgehaald met een bus met gids. Zo kregen we onderweg de nodige informatie en weet je een beetje wat je kunt verwachten. Glacier Perito Moreno is de meest bekende en indrukwekkenste van Argentinie, wellicht wel van heel Zuid Amerika.
De gletsjer komt vanuit de Andes in Chille naar beneden glijden richting Lago Argentino in Argentinie. Dat verplaatsen is een natuurlijk proces en gaat vrij snel. De gletjer beweegt 2 meter per dag! In het meer breken de voorste stukken af door natuurlijk proces, het water van het meer drukt het omhoog. De voorste stukken zijn zo´n 200 jaar oud en dat is vrij jong voor een gletsjer.
De gletsjer hebben we gezien vanaf een boottocht waardoor we erg dichtblij kwamen en dat is echt spectaculair om te zien. Dat ding is ook 60 meter hoog vanaf water oppervlakte! En nog eens 500 meter diep.
De kleuren zijn ook prachtig door het lichtval in het ijs! Je blijft maar foto´s maken, terwijl zien natuurlijk het leukst is.
Na de boottocht ging de tour verder naar de balkons. Een uitgebreid stelsels van balkons waardoor je de gletjes steeds om een andere manier ziet. Wederom erg indrukwekkend! En vooral omdat je het dan hoort kraken, een onwijs geluid! En je ziet stukken vallen. Wij hebben geen stukken zien vallen van 60meter, maar de grootjes was zo´n 5m en das toch ook leuk!

Maandag ben ik naar het Glacier Museum geweest net buiten El Calafate.
Een hyper modern ding midden in de ´toendra´woestijn.
Hier wordt vanalles verteld over de werking van gletsjers en zie je veel interessante fimpjes! Vooral nadat ik het eerst zelf had gezien, zeker een aanrader. Op het einde van mijn museum bezoek heb ik de bijbehoorde ijsbar bezocht. Een bar compleet van ijs. Dus ik kreeg een mooie cape en handschoenen aan en mijn drankje werd geserveerd in een glas van ijs. Toch weer leuk om mee te maken.

Dinsdagochtend was mijn laatste tijd in El Calafate. Een bezondere week. Achteraf goed dat ik hier wat extra dagen had zodat mijn knie uit kon rusten en ik toch ook nog wat heb kunnen doen. Daarnaast is het een super mooi stadje. Foto´s komen vanzelf of zie fb =)

Dinsdagmiddag vloog ik van El Calafate terug naar Buenos Aires om woensdag verder te reizen naar het noorden. De totale reis was erg lang, 12uur, maar met een afstand van 3000km viel dat wel mee en met de bus had het wel 2 dagen gekost! Maar het vliegtuig had nogal wat vertraging en het stopt op 3 plaatsen voordat je op je eindbestemming bent. Daarnaast kwamen op een ander vliegveld aan dan gepland, dus moesten we nog met een busje naar het oorspronkelijke vliegveld.
Vandaar met de taxi naar een hostel en om de hoek heel lekker gegeten! om op z´n argentijns, om 23uur! Ja dat is hier vrij normaal..!

Woensdag heb ik mijn reis voortgezet en ben ik met de bus naar Rosario vertrokken. Zo´n 300km noord van B.A. Het is een vrij grote stad, maar minder enorm dan B.A. Denk ongeveer zo groot als Enschede.
Het is een stad aan de rivier en dat maakt het leuk om gewoon fijn langs het water te lopen.

Donderdag ben ik met de bus naar het strand gegaan. Dit is in het noorden van Rosario en duurt ongeveer 30min. Het was de eerste keer in mijn eentje in een bus, maar je kijkt goed om je heen en dan merk je vanzelf wel hoe het werkt! En het kwam allemaal goed!
Op het strand fijn mijn lunch gegeten en heerlijk gelezen. Het water was echter koud en niet zo helder (al het grote scheepvaart gaat er doorheen) dus heb niet gezwommen.
Daarna terug met de bus en meer het zuiderlijke deel van de rivier gezien.
Hier is veel groen en veel mensen die skaten, kunstjes uithalen, dansen, vissen enzo.
Bij terugkomst kwam ik er wel achter dat ik toch wat veel gelopen had, dus maar weer ff met been omhoog... Maar ´s avonds wel met aantal andere reizigers naar Olympa geweest, een soort bar-dancing waar een live jazz band speelde en waar live de Charlston werd gedanst. Super leuk!! Hebben zelf ook nog wat pasjes geleerd!

Vrijdag heb ik het Monumento Nacional a la Bandera bezocht. Dit is een monument voor de bedenker van de Argentijnse vlag. Ze hebben hier zelfs een feestdag ter ere van die man. Omdat Argentinie nogal wat oorlogen heeft meegemaakt, is het een trots volkje en de vlag zie je dan ook echt overal!
Verder de middag doorgebracht langs het water. Heerlijk gegeten en gelezen. ´s Avonds met drie meiden uit Nieuw Zeeland uit eten geweest in een zeer gezellig restaurantje. Het was erg druk, want 20 sep is hier een soort valentijnsdag, dag van de liefde. Ach, daar paste wij prima tussen! :)

Nu is het zaterdagochtend en om 13:30uur reis ik verder naar het noorden oosten, naar het meest noordelijke puntje van Argentinie, bij de grens met Brazilie en Paragauy.Dat is een reis van 20uur met de bus, dus ik heb nog ff te gaan!

Rosaria was in ieder geval een fijne plek om te zijn. Een zeer gezellig hostel en een gezellige stad aan het water! Helaas wil mijn knie nog steeds niet wat ik wil en moet ik het rustiger aan doen dan ik zou willen. Maar goed, dan maar vaker ff op een terrasje of in een park zitten! Ook fijn!

In Iguazu zal ik zo´n 4 dagen blijven om de watervallen te bekijken, van zowel de Argentijnse als de Brazilliaanse kant, erg veel zin in!
Ik heb nog maar iets meer dan een week te gaan van mijn Argentijnse rondreis, dus ga natuurlijk volop genieten!!
En als het goed is, is het in Iguazu erg mooi weer en hebben ze bij het hostel een zwembad! Kan ik mooi energie opladen voordat ik straks de herfst in ga...


¡Adios!

¡El Beso!

xxx
Ellen

  • 21 September 2013 - 16:32

    Maud:

    Hey El,

    Geniet heerlijk van je laatste week in de zon! We kijken er naar uit om als je terug bent je verhalen live te horen.

    Veel plezier!

    Liefs,
    Maud

  • 21 September 2013 - 19:22

    Lycke:

    Schatje, balen dat die knie niet helemaal meewerkt, maar knap dat je er een paar dagen aan toe hebt gegeven en pootje rust hebt gegund (ik denk dan meteen ohja, dat is de verstandige versie, hoe zou ik dat doen.. haha).
    Maar wat komen er prachtige foto's voorbij! Wauw, fijn dat ik zo van achter mijn laptopje mee kan genieten van jouw te gekke reis!
    Geniet enorm van je laatste week, klinkt weer helemaal super wat je gaat doen.
    Goede busreis, hoop dat je wat kunt slapen. 20 uur pfieuw wel lang hoor, maar ja wij zijn in ons kikkerlandje natuurlijk ook niets gewend, en het is het allemaal waard! Moet zeggen dat ik door jouw verhalen heeeel veel zin in mijn reis krijg maar ook denk ooohja is ook zo, van punt A naar punt B is in verweggistan net ff stukkie verder dan Zwolle-Enschede haha!
    Goede reis, pas goed op jezelf! Kijk uit naar je volgende verslag, dikke kus!

  • 24 September 2013 - 10:39

    LL:

    Joooh El! :D

    Wat een gedoe zeg met je knie! Balen.. Maar je maakt er wel het beste van!
    Prachtige foto's die je hebt gestuurd! Bijzondere plekken waar je bent geweest! Gaaf om te lezen hoe je dit allemaal beleefd hebt! En klinkt super wat je allemaal nog wilt gaan bezichtigen!
    Over een weekje zit het er al weer op, dus geniet nog ff zo hard als je kan!! ;)
    Hopelijk laat je knietje je vanaf nu wat meer met rust!

    Take care & dikke knuf!!
    -xxx- LL


  • 25 September 2013 - 12:13

    Josje:

    Hoihoi,

    Heerlijk om dit te lezen, zeg en fijn dat je me de link hebt toegezonden, anders had ik je niet kunnen vinden.
    Pas op met je knie, hoor, klinkt ernstig. Gelukkig heb je rustig aangedaan. Mooi.
    Voor een danstherapeut is je lijf je instrument, dus.....

    Ben heel benieuwd hoe het verder gaat.

    Groetjes Jos

  • 01 Oktober 2013 - 14:47

    Aldwin:

    Fijn dat je het erg leuk hebt gehad en dat je weer heelhuids terug bent. Zo kun je je knie weer wat rust geven en weer gaan dromen over de volgende mooie reis. Ik heb je verslagen met plezier gelezen. Je kunt zo een boek gaan schrijven. Veel sterkte met je knie en adios!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

In 1986 werd ik geboren in Dedemsvaart. Vanaf mijn 18e heb ik op verschillende plekken in NL gewoond; Sittard, Hengelo, Hardenberg, Zwolle, Enschede en Helmond. In 2010 heb ik 2 maanden vrijwilligerswerk op Jamaica In 2013 ging ik 5 weken backpacken in Argentinië. In november 2014 vertrek ik voor een jaar naar Johannesburg, Zuid Afrika, om daar een jaar lang te gaan wonen en werken!

Actief sinds 19 Juli 2010
Verslag gelezen: 253
Totaal aantal bezoekers 39826

Voorgaande reizen:

04 November 2014 - 03 Mei 2015

Wonen & werken in Johannesburg, Zuid-Afrika

25 Augustus 2013 - 01 Oktober 2013

Argentinië

04 September 2010 - 01 November 2010

Ellen at Jamaica

Landen bezocht: